ФІНАНСУВАННЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ВІДСТРОЧЕНИЙ ВПЛИВ НА ЛЮДСЬКИЙ КАПІТАЛ

Автор(и)

  • О.В. Писарчук Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця https://orcid.org/0000-0001-6674-9223

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-8273/2025-9-17

Ключові слова:

фінансування освіти, вища освіта, людський капітал, відтермінований ефект, структурна віддаленість, міжрегіональні диспропорції, динамічне моделювання

Анотація

У статті досліджено проблему структурної та часової віддаленості між моментом фінансування вищої освіти та моментом реалізації ефектів у вигляді формування та економічної активізації людського капіталу. Мета дослідження полягає у розробці концептуальної моделі оцінки пролонгованого впливу інвестицій в вищу освіту з урахуванням багатоступеневих причинно-наслідкових зв’язків, часових лагів та інституційного опосередкування. Методологічну основу становлять принципи причинно-орієнтованого аналізу, панельного моделювання з відкладеними змінними, а також елементи структурного моделювання з урахуванням зовнішніх факторів. В роботі здійснено формалізацію множинних механізмів пролонгованого впливу від інвестицій через якість освітнього середовища та інституційний контекст, до регіонального утримання кадрів, міжпоколіннєвої мобільності й інноваційної активності. Це дозволило розробити концептуальну модель модульного типу, щодо оцінки відтермінованого ефекту інвестицій у вищу освіту, що дозволяє ідентифікувати відкладений ефект, мінімізувати ризики освітньої інерції та сформувати стратегії підвищення ефективності фінансових рішень. Запропоновано інструментальну платформу для підтримки стратегічного прогнозування та довгострокового планування у сфері фінансування вищої освіти.

Посилання

Лондар С. Л. Удосконалення фінансування системи освіти України як передумова успішного реформування : монографія. ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Київ, 2021. 274 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022/05/finansuvannya-osviti-2021.pdf

Назарко С. О. Ефективність регіональної вищої освіти як виду економічної діяльності. Ефективна економіка. 2019. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6952; DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.3.38

Серікова О. Розвиток вищої освіти як критерій постіндустріального суспільства: стан в Україні внаслідок війни. Український економічний часопис. 2025. № 8. С. 128–134. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8273/2025-8-22

Світовий банк. Проект людського капіталу. World Bank Group. URL: https://www.worldbank.org/en/publication/human-capital

Степура Т. Регіональна диференціація розвитку освітньо-інтелектуальної компоненти людського потенціалу України. Актуальні проблеми розвитку економіки регіону. 2021. № 2(17). С. 8–19. DOI: https://doi.org/10.15330/apred.2.17.8-19

ANGEL, Academic. Global Education Digest 2023. URL: https://angel-network.net/Digest_2023

de Wit, H., Altbach, P.G.. Higher Education as a Global Reality. In: Teixeira, P.N., Shin, J.C. (eds) The International Encyclopedia of Higher Education Systems and Institutions. Springer, Dordrecht. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-8905-9_213

Gruzd, M. (2019). Estimate of synthesized capital application in regional development strategy formation. Development Management, 18(2), 8-16. DOI: http://doi.org/10.21511/dm.17(2).2019.02

Limeng Wu, Jing Fang, How higher education affects corporate human capital investment: Based on Upper Echelons Theory. Finance Research Letters. 2024. Volume 69, Part A. DOI: https://doi.org/10.1016/j.frl.2024.106019

ОЕСР Проєкт Майбутнє освіти та навичок 2030/2040. ОЕСР 2024. URL: https://www.oecd.org/en/about/projects/future-of-education-and-skills-2030.html

ОЕСР The future of education and skills. Education 2030 ОЕСР 2018. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2018/06/the-future-of-education-and-skills_5424dd26/54ac7020-en.pdf

Reinders S, Dekker M, Falisse J-B. Inequalities in higher education in low- and middle-income countries: A scoping review of the literature. Dev Policy Rev. 2021; №39: Р. 865–889. DOI: https://doi.org/10.1111/dpr.12535

UNESCO. Global Education Monitoring Report: Non-State Actors in Education. UNESCO 2022. URL: https://www.unesco.org/gem-report/en/non-state-actors

Yong Zhang, Daizheng Jia, The impact of inclusive finance and education investment on new quality productivity: The nonlinear mediating effect of education development. Finance Research Letters. 2025. Volume 77. DOI: https://doi.org/10.1016/j.frl.2025.107065

Londar S. L. (2021) Udoskonalennia finansuvannia systemy osvity Ukrainy yak peredumova uspishnoho reformuvannia [Improving the financing of Ukraine's education system as a prerequisite for successful reform]: monohrafiia. DNU «Instytut osvitnoi analityky». Kyiv, 274 с. Available at: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2022 /05/finansuvannya-osviti-2021.pdf

Nazarko S. O. (2019) Efektyvnist rehionalnoi vyshchoi osvity yak vydu ekonomichnoi diialnosti [Efficiency of regional higher education as a type of economic activity]. Efektyvna ekonomika. Vol. 3. DOI: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2019.3.38

Serikova, O. (2025). Development of higher education as a criterion of post-industrial society: the sitution in Ukraine as a result of the war. Ukrainian Economic Journal, (8), 128–134. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8273/2025-8-22

World Bank (2020) Human Capital Project. World Bank Group. Available at: https://www.worldbank.org/en/publication/human-capital

Stepura T. (2021). Rehionalna dyferentsiatsiia rozvytku osvitno-intelektualnoi komponenty liudskoho potentsialu Ukrainy. [Regional differentiation of the development of the educational and intellectual component of the human potential of Ukraine] Aktualni problemy rozvytku ekonomiky rehionu, № 2(17), 8–19. DOI: https://doi.org/10.15330/apred.2.17.8-19

ANGEL, Academic. (2023). Global Education Digest 2023. URL : https://angel-network.net/Digest_2023

de Wit, H., Altbach, P.G.. Higher Education as a Global Reality. In: Teixeira, P.N., Shin, J.C. (eds) The International Encyclopedia of Higher Education Systems and Institutions. Springer, Dordrecht. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-017-8905-9_213

Gruzd, M. (2019). Estimate of synthesized capital application in regional development strategy formation. Development Management, 18(2), 8-16. DOI: http://doi.org/10.21511/dm.17(2).2019.02

Limeng Wu, Jing Fang, (2024) How higher education affects corporate human capital investment: Based on Upper Echelons Theory. Finance Research Letters. Volume 69, Part A, https://doi.org/10.1016/j.frl.2024.106019.

OECD (2024) Future of Education and Skills 2030/2040 ОЕСР. Available at: https://www.oecd.org/en/about/projects/future-of-education-and-skills-2030.html

ОЕСР The future of education and skills. Education 2030 ОЕСР 2018. Available at: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2018/06/the-future-of-education-and-skills_5424dd26/54ac7020-en.pdf

Reinders S, Dekker M, Falisse J-B. (2021) Inequalities in higher education in low- and middle-income countries: A scoping review of the literature. Dev Policy Rev. № 39: РР. 865–889. DOI: https://doi.org/10.1111/dpr.12535

UNESCO (2022). Global Education Monitoring Report: Non-State Actors in Education. UNESCO. Available at: https://www.unesco.org/gem-report/en/non-state-actors

Yong Zhang, Daizheng Jia (2025) The impact of inclusive finance and education investment on new quality productivity: The nonlinear mediating effect of education development. Finance Research Letters. Volume 77. DOI: https://doi.org/10.1016/j.frl.2025.107065

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Писарчук, О. (2025). ФІНАНСУВАННЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ВІДСТРОЧЕНИЙ ВПЛИВ НА ЛЮДСЬКИЙ КАПІТАЛ. Український економічний часопис, (9), 103–107. https://doi.org/10.32782/2786-8273/2025-9-17