ЕВОЛЮЦІЯ ФЕНОМЕНУ УНІВЕРСИТЕТУ В ДИСКУРСІ МЕТАМОДЕРНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-8273/2025-9-5

Ключові слова:

концепція «потрійної спіралі», еволюційний розвиток, науковий прогрес, інновації, підприємницький університет, метамодерн, диверсифікація фінансування, швидкозмінність середовища

Анотація

У статті досліджено природу ключових етапів історичної трансформації університетів і їх функціональних ролей у відповідь на виклики різних епох. Проаналізовано перехід від класичної моделі університету, орієнтованої на передачу знань, до дослідницького університету, де пріоритетною стає генерація нового знання, та, нарешті, до підприємницького університету, націленого на комерціалізацію знань та інноваційну діяльність. Особливу увагу приділено аналізу підприємницького університету як гібридної інституції, що поєднує академічні цінності з прагматичними цілями економічного розвитку на макро- та мікрорівнях. Розглянуто фактори, що зумовили виникнення цієї моделі, включаючи дивергентний характер процесу глобалізації, нерівномірність конкуренції, розвиток знаннєвої економіки. Запропоновано розуміти метамодерн як теоретичну рамку для осмислення сучасного етапу еволюції університету, що дозволяє поєднати традиційні цінності академічної автономії з необхідністю адаптації до вимог швидкозмінного світу.

Посилання

Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on a Renewed EU agenda for higher education. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:52017DC0247

Communication from the Commission on a European strategy for universities. URL: https://education.ec.europa.eu/sites/default/files/2022-01/communication-european-strategy-for-universities-graphic-version.pdf

Reimagining our futures together: a new social contract for education. UNESDOC Digital Library. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707.locale=en

Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки : розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text

Etzkowitz H., Leydesdorff L. The dynamics of innovation: from National Systems and «Mode 2» to a Triple Helix of university-industry-government relations». Research Policy. 2000. Vol. 29(2). P. 109–123. DOI: https://doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00055-4

Rådberg K., Löfsten H. The entrepreneurial university and development of large-scale research infrastructure: exploring the emerging university function of collaboration and leadership. The Journal of Technology Transfer. 2024. Vol. 49(1). P. 334–366. DOI: https://doi.org/10.1007/s10961-023-10033-x

Audretsch D., Keilbach M. Entrepreneurship Capital and Economic Performance. Regional Studies. 2004. Vol. 38(8). P. 949–959. DOI: https://doi.org/10.1080/0034340042000280956

Urbano D., Guerrero M. Entrepreneurial Universities: Socioeconomic Impacts of Academic Entrepreneurship in a European Region. Economic Development Quarterly. 2013. Vol. 27(1). P. 40–55. DOI: https://doi.org/10.1177/0891242412471973

Abreu M., Grinevich V. The entrepreneurial university: strategies, processes, and competing goals. The Journal of Technology Transfer. 2024. Vol. 49. P. 1991–2034. DOI: https://doi.org/10.1007/s10961-024-10085-7

Clark B.R. Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation : IUA Press & Pergamon, Paris, 1998.

Starostina A., Bugrov V., Kravchenko V., Gatto G., Kochkina N. Entrepreneurial university: exploring its essence, phases of development, and operating mechanism during wartime in Ukraine. International Journal of Educational Development. 2023. 102895. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2023.102895

Sánchez-Barrioluengo M., Benneworth P. Is the entrepreneurial university also regionally engaged? Analysing the influence of university’s structural configuration on third mission performance. Technological Forecasting and Social Change. 2019. Vol. 141. P. 206–218. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.10.017

Vorley T., Nelles J. Building Entrepreneurial Architectures: A Conceptual Interpretation of the Third Mission. Policy Futures in Education. 2009. Vol. 7(3). P. 284–296. DOI: https://doi.org/10.2304/pfie.2009.7.3.284

D’Este P., Patel P. University-Industry Linkages in the UK: What Are the Factors Underlying the Variety of Interactions with Industry? Research Policy. 2007. Vol. 36. P. 1295–1313. DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2007.05.002

Курбатов С. В. Феномен університету в контексті часових та просторових викликів : монографія. Суми : Університетська книга, 2014. 262 с.

Ситницький М. В. Стратегічне управління розвитком дослідницьких університетів України: теорія і практика : дис. … д-ра. економ. наук : 08.00.03. Київ, 2019. 577 с.

Andersen L. R. Polymodern Economics. Metamodern Theory and Praxis. 2024. Vol. 1(1). P. 63–86. DOI: https://doi.org/10.70613/2024.0004

Lynn M.A. Intentional unlearning practices in postmassified university systems: Reformation for the metamodern era. Journal of Global Education and Research. 2024. Vol. 8(3). P. 222–235. DOI: https://www.doi.org/10.5038/2577-509X.8.3.1334

Bowman S., Salter J., Stephenson C., Humble D. Metamodern sensibilities: toward a pedagogical framework for a wicked world. Teaching in Higher Education. 2022. Vol. 29(5). P. 1361–1380. DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2022.2151835

Grant E. A History of the University in Europe. Volume 1: Universities in the Middle Ages by Hilde de Ridder-Symoens. Review. History of Education Quarterly. 1993. Vol. 33. P. 395–398.

How universities helped transform the medieval world. URL: https://cepr.org/voxeu/columns/how-universities-helped-transform-medieval-world

Bongaerts J.C. The Humboldtian Model of Higher Education and its Significance for the European University on Responsible Consumption and Production. BHM Berg- und Huttenmannische Monatshefte. 2022. Vol. 167. P. 500–507. DOI: https://doi.org/10.1007/s00501-022-01280-w

Rüegg W. A History of the University in Europe. Vol. IV: Universities Since 1945. Cambridge University Press, 2011.

Vermeulen T., van den Akker R. Utopia, Sort of: A Case Study in Metamodernism. Studia Neophilologica. 2015. Vol. 87:sup1. P. 5–67, DOI: https://doi.org/10.1080/00393274.2014.981964

Freinacht H. The Listening Society. A Metamodern Guide to Politics. Book One. Metamoderna ApS, 2017.

Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on a Renewed EU agenda for higher education. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:52017DC0247

Communication from the Commission on a European strategy for universities. URL: https://education.ec.europa.eu/sites/default/files/2022-01/communication-european-strategy-for-universities-graphic-version.pdf

Reimagining our futures together: a new social contract for education. UNESDOC Digital Library. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379707.locale=en

Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky : rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23 liutoho 2022 r. No. 286-r [On Approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032 : Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated February 23, 2022, No. 286-r]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text

Etzkowitz, H., Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: from National Systems and «Mode 2» to a Triple Helix of university-industry-government relations». Research Policy, vol. 29(2), p. 109–123. DOI: https://doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00055-4

Rådberg, K., Löfsten, H. (2024). The entrepreneurial university and development of large-scale research infrastructure: exploring the emerging university function of collaboration and leadership. The Journal of Technology Transfer, vol. 49(1), p. 334–366. DOI: https://doi.org/10.1007/s10961-023-10033-x

Audretsch, D., Keilbach, M. (2004). Entrepreneurship Capital and Economic Performance. Regional Studies, vol. 38(8), p. 949–959. DOI: https://doi.org/10.1080/0034340042000280956

Urbano, D., Guerrero, M. (2013). Entrepreneurial Universities: Socioeconomic Impacts of Academic Entrepreneurship in a European Region. Economic Development Quarterly, vol. 27(1), p. 40–55. DOI: https://doi.org/10.1177/0891242412471973

Abreu, M., Grinevich, V. (2024). The entrepreneurial university: strategies, processes, and competing goals. The Journal of Technology Transfer, vol. 49, p. 1991–2034. DOI: https://doi.org/10.1007/s10961-024-10085-7

Clark, B.R. (1998). Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. IUA Press & Pergamon, Paris.

Starostina, A., Bugrov, V., Kravchenko, V., Gatto, G., Kochkina, N. (2023). Entrepreneurial university: exploring its essence, phases of development, and operating mechanism during wartime in Ukraine. International Journal of Educational Development, 102895. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2023.102895

Sánchez-Barrioluengo, M., Benneworth, P. (2019). Is the entrepreneurial university also regionally engaged? Analysing the influence of university’s structural configuration on third mission performance. Technological Forecasting and Social Change, vol. 141, p. 206–218. DOI: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.10.017

Vorley, T., Nelles, J. (2009). Building Entrepreneurial Architectures: A Conceptual Interpretation of the Third Mission. Policy Futures in Education, vol. 7(3), p. 284–296. DOI: https://doi.org/10.2304/pfie.2009.7.3.284

D’Este, P., Patel, P. (2007). University-Industry Linkages in the UK: What Are the Factors Underlying the Variety of Interactions with Industry? Research Policy, vol. 36, p. 1295–1313. DOI: https://doi.org/10.1016/j.respol.2007.05.002

Kurbatov, S. (2014). Fenomen universytetu v konteksti chasovykh ta prostorovykh vyklykiv : monohrafiia [The phenomenon of the university in the context of temporal and spatial challenges : monograph]. Sumy : Universytetska knyha – Sumy : University Book, 2014. 262 p.

Sytnytskyi, M. (2019). Stratehichne upravlinnia rozvytkom doslidnytskykh universytetiv Ukrainy: teoriia i praktyka : dys. … d-ra. ekonom. nauk : 08.00.03 [Strategic management of the development of research universities in Ukraine: theory and practice : diss. ... Dr. of Econ. Sciences]. Kyiv, 2019. 577 p.

Andersen, L. R. (2024). Polymodern Economics. Metamodern Theory and Praxis, vol. 1(1), p. 63–86. DOI: https://doi.org/10.70613/2024.0004

Lynn, M.A. (2024). Intentional unlearning practices in postmassified university systems: Reformation for the metamodern era. Journal of Global Education and Research, vol. 8(3), p. 222–235. DOI: https://www.doi.org/10.5038/2577-509X.8.3.1334

Bowman, S., Salter, J., Stephenson, C., Humble, D. (2022). Metamodern sensibilities: toward a pedagogical framework for a wicked world. Teaching in Higher Education, vol. 29(5), p. 1361–1380. DOI: https://doi.org/10.1080/13562517.2022.2151835

Grant, E. (1993). A History of the University in Europe. Volume 1: Universities in the Middle Ages by Hilde de Ridder-Symoens. Review. History of Education Quarterly, vol. 33, p. 395–398.

How universities helped transform the medieval world. URL: https://cepr.org/voxeu/columns/how-universities-helped-transform-medieval-world

Bongaerts, J.C. (2022). The Humboldtian Model of Higher Education and its Significance for the European University on Responsible Consumption and Production. BHM Berg- und Huttenmannische Monatshefte, vol. 167, p. 500–507. DOI: https://doi.org/10.1007/s00501-022-01280-w

Rüegg, W. (2011). A History of the University in Europe. Vol. IV: Universities Since 1945. Cambridge University Press.

Vermeulen, T., van den Akker, R. (2015). Utopia, Sort of: A Case Study in Metamodernism. Studia Neophilologica, vol. 87:sup1, p. 5–67, DOI: https://doi.org/10.1080/00393274.2014.981964

Freinacht, H. (2017). The Listening Society. A Metamodern Guide to Politics. Book One. Metamoderna ApS.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-30

Як цитувати

Джус, В. (2025). ЕВОЛЮЦІЯ ФЕНОМЕНУ УНІВЕРСИТЕТУ В ДИСКУРСІ МЕТАМОДЕРНУ. Український економічний часопис, (9), 31–37. https://doi.org/10.32782/2786-8273/2025-9-5