EDUCATION AND ECONOMY: SYSTEMIC INTERACTIONS FOR UKRAINE’S RESILIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-8273/2023-3-1

Keywords:

education system, workforce, staffing, professional and qualification potential, Ukraine’s socio-economic policy, resilience

Abstract

Introduction. The systematic impact of education on society and economy is manifested through the reproduction and improvement of: human resources, social capital, personnel, professional and qualification potential of businesses; motivations and incentives for human development, economic activities, productive employment; standards, benchmarks, priorities of economic and extra-economic activities; creative (knowledge- and rent-generating) potential of socium’ technological support. The purposes of the article are to: determine the features of education’ and economy’ systemic interaction, which results in the resilience of the state and socium; identify the shortcomings of modern management approaches for providing Ukraine’ economy with personnel; justify relevant guidelines and priorities for the education system and macroeconomic development. Research methods include: analysis and generalization of literary sources on the organization problems and improvement prospects for the education as socium institute, including social activities for Ukrainian economy’ personnel provision, reproduction and optimization of professional, qualification and innovation potential; comparison of regularities and problems of the education system functioning as a progressing stimulus and component of Ukraine’ economy, which allows to synthesize and systematize the urgent priorities for activating the potentials of the education institute itself and the workforce in order to increase the state’ resilience in the complex internal and macro-regional realities of nowadays. Results. The education role as a socium institute, an individual and collective resource, which creates an environment and provides opportunities to achieve acceptable competitiveness criteria for a range of subjects of micro-, meso- and macro-competition levels, is consistently increasing in the globalized world. At the same time, the principles and priorities of the reproduction and use of human resources and the workforce itself, the systemic processes of normalization and deregulation of various aspects of employment sphere’ functioning, social capital’ formation and implementation, coordination of administrative and market levers of relevant practices and measures, sequence of their guidelines have a powerful impact on: the content of comprehensive and professional education that recognized as socially necessary (i.e., provided to the average consumer in services with legislatively recognized basic quality); the quality of the education system’ material, technical and personnel support; directions of its modernization. Conclusion. Fulfillment of conditions and measures for ensuring compliance of systems of education and employment organization with the scientific and technological progress’ dynamic requirements, implementing their prognostic functions to meet the prospective economy’ needs in personnel requires the participation of a wide range of public institutions and subjects of legislative regulation, macroeconomic and branch administration, provision of services for education, career guidance, personnel selection, employment, certification, material and technical support for various educational and qualification processes.

References

Матюк Т.В. Роль освіти в економічному розвитку суспільства. Економічний вісник. 2013. № 3. С. 21–30.

Лебеда Т.Б. Вплив освіти на економічну динаміку в Україні. Економіка і прогнозування. 2014. № 4. С. 110–121.

Циганюк Д.Л., Цирулик С.В. Вища освіта як чинник соціально-економічного розвитку країни. Вісник Сумського державного університету. Серія «Економіка». 2019. № 1. С. 111–122.

Мазур Ю.В., Палій С.А. Сутність і роль вищої освіти у розвитку національної економіки. Ефективна економіка. 2022. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/3_2022/72.pdf (дата звернення: 29.12.2023).

Вітренко Ю., Ворона В., Кірієнко Д., Ковтунець В., Мельник С., Мусієнко О. Економічні відносини у системі вищої освіти: модернізація в умовах інноваційної економіки. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2017. 187 с.

Большая О. Вплив соціально-економічних чинників на розвиток освіти в Україні. Витоки педагогічної майстерності. 2021. Вип. 27. С. 26–30.

Соболєв В.М., Соболєва М.В. Інституційна спроможність системи вищої освіти та чинники її забезпечення. Проблеми економіки. 2021. № 2 (48). С. 63–69.

Вітренко Ю.М. Вимірювання результатів економічної діяльності державних і комунальних закладів вищої освіти України як суб’єктів сучасної ринкової економіки. Освітня аналітика України. 2019. № 1 (5). С. 31–46.

Ястремський О.І. Види економічної діяльності «Наукові дослідження та розробки» і «Освіта» в структурі національної економіки України. Освітня аналітика України. 2019. № 1 (5). С. 20–30.

Ахновська І.О. Відкрита та неформальна освіта: компаративний аналіз. Економiка i органiзацiя управлiння. 2019. № 4 (36). С. 66–76.

Гончарова Н., Каменєва І., Патрикеєва О. Економічна освіта в Україні (висновки за результатами дослідження). Управління освітою. 2019. № 8 (416). С. 30–43.

Гражевська Н. Забезпечення конкурентоспроможності національної економіки в глобальному постіндустріальному вимірі. Економіка України. 2008. № 9. С. 54–63.

Федорова Ю.В. Перспективи інноваційного розвитку України: технологічні уклади. Вісник Хмельницького національного університету. Серія «Економічні науки». 2016. № 1. С. 123–126.

Лагутін Г.В. Практичні аспекти становлення інноваційного провайдингу підприємств реального сектору економіки в контексті теорій технологічного розвитку. Вісник Черкаського університету. Серія «Економічні науки». 2015. № 33 (366). С. 96–102.

Дубик В.Я., Осідач О.Б. Активізація участі України в новому технологічному укладі як шлях інноваційного прориву і нарощення прибутковості. Інноваційна економіка. 2014. № 2 (51). С. 31–39.

Не дотягують навіть до базового рівня: понад 40% українських школярів не знають математики. Апостроф. 2023. URL: https://apostrophe.ua/ua/news/society/science/2023-12-05/ne-dotyagivayut-daje-do-bazovogo-urovnya-bolee-40-ukrainskih-shkolnikov-ne-znayut-matematiki/309781 (дата звернення: 29.12.2023).

Звіт PISA-2022: українські учні відстають у читанні від рівня країн ОЕСР на 2,5 роки. Читомо. 2023. URL: https://chytomo.com/zvit-pisa-2022-ukrainski-uchni-vidstaiut-u-chytanni-vid-rivnia-krain-oesr-na-2-5-roky/ (дата звернення: 29.12.2023).

План відновлення України. Ukraine Recovery Conference. 21–22 June 2023. London, UK. URL: https://ua.urc-international.com/plan-vidnovlennya-ukrayini (дата звернення: 29.12.2023).

Європарламент підтримав створення програми Ukraine Facility на 50 млрд. євро протягом 2024–2027 років. Міністерство економіки України. 2023. URL: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=fef83966-b03b-4491-b1da-62e376bcb4d3&title=StvorenniaProgramiUkraineFacility (дата звернення: 29.12.2023).

Наше завдання – підтримати український бізнес, який продовжує працювати й розвиватись, попри війну. Міністерство економіки України. 2023. URL: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=80152efe-52a0-428d-a65e-0f1caa49ac0b&title=NasheZavdannia (дата звернення: 29.12.2023).

Бізнес і влада мають спільно напрацювати план відновлення України. Міністерство економіки України. 2023. URL: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=2ed175eb-acb2-4696-b176-e755646b4547&title=BiznesIVladaMaiut (дата звернення: 29.12.2023).

Matiuk T. V. (2013) Rol osvity v ekonomichnomu rozvytku suspilstva [Education role in the society’ economic development]. Ekonomichnyi visnyk – Economic Bulletin, vol. 3, pp. 21–30.

Lebeda T. B. (2014) Vplyv osvity na ekonomichnu dynamiku v Ukraini [Education impact on economic dynamics in Ukraine]. Ekonomika i prohnozuvannia – Economics and Forecasting, vol. 4, pp. 110–121.

Tsyhaniuk D. L., Tsyrulyk S. V. (2019) Vyshcha osvita yak chynnyk sotsialno-ekonomichnoho rozvytku krainy [Higher education as a factor of country’s socio-economic development]. Visnyk Sumskoho derzhavnoho universytetu. Seriia “Ekonomika” – Sumy State University Bulletin. Series “Economics”, vol. 1, pp. 111–122.

Mazur Yu. V., Palii S. A. (2022) Sutnist i rol vyshchoi osvity u rozvytku natsionalnoi ekonomiky [The essence and role of higher education in the national economy’s development]. Efektyvna ekonomika – Effective Economy, vol. 3. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/3_2022/72.pdf (accessed December 29, 2023).

Vitrenko Yu., Vorona V., Kiriienko D., Kovtunets V., Melnyk S., Musiienko O. (2017) Ekonomichni vidnosyny u systemi vyshchoi osvity: modernizatsiia v umovakh innovatsiinoi ekonomiky [Economic relations in the higher education system: modernization in the innovative economy’s conditions]. Kyiv: Institute of Higher Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 187 p. (in Ukrainian)

Bolshaia O. (2021) Vplyv sotsialno-ekonomichnykh chynnykiv na rozvytok osvity v Ukraini [The impact of socio-economic factors on the education development in Ukraine.]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti – Origins of Pedagogical Skills, vol. 27, pp. 26–30.

Soboliev V. M., Sobolieva M. V. (2021) Instytutsiina spromozhnist systemy vyshchoi osvity ta chynnyky yii zabezpechennia [Institutional capacity of the higher education system and factors of its support]. Problemy ekonomiky – Economics Problems, vol. 2(48), pp. 63–69.

Vitrenko Yu. M. (2019) Vymiriuvannia rezultativ ekonomichnoi diialnosti derzhavnykh i komunalnykh zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy yak subiektiv suchasnoi rynkovoi ekonomiky [Measuring the economic activity’ results of Ukraine’ state and communal higher education institutions as modern market economy’ subjects]. Osvitnia analityka Ukrainy – Educational Analytics of Ukraine, vol. 1(5), pp. 31–46.

Iastremskyi O. I. (2019) Vydy ekonomichnoi diialnosti «Naukovi doslidzhennia ta rozrobky» i «Osvita» v strukturi natsionalnoi ekonomiky Ukrainy [Economic activities “Research and development” and “Education” in the structure of Ukraine’ national economy]. Osvitnia analityka Ukrainy – Educational Analytics of Ukraine, vol. 1(5), pp. 20–30.

Akhnovska I. O. (2019) Vidkryta ta neformalna osvita: komparatyvnyi analiz [Open and non-formal education: comparative analysis]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia – Economics and Management Organization, vol. 4(36), pp. 66–76.

Honcharova N., Kamenieva I., Patrykeieva O. (2019) Ekonomichna osvita v Ukraini (vysnovky za rezultatamy doslidzhennia) [Economic education in Ukraine (research conclusions)]. Upravlinnia osvitoiu – Management of Education, vol. 8(416), pp. 30–43.

Hrazhevska N. (2008) Zabezpechennia konkurentospromozhnosti natsionalnoi ekonomiky v hlobalnomu postindustrialnomu vymiri [Ensuring competitiveness of the national economy in the global post-industrial dimension]. Ekonomika Ukrainy – Economy of Ukraine, vol. 9, pp. 54–63.

Fedorova Yu. V. (2016) Perspektyvy innovatsiinoho rozvytku Ukrainy: tekhnolohichni uklady [Prospects of Ukraine’ innovative development: technological modes]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Seriia “Ekonomichni nauky” – Khmelnytsky National University Bulletin. Series “Economic Sciences”, vol. 1, pp. 123–126.

Lahutin H. V. (2015) Praktychni aspekty stanovlennia innovatsiinoho provaidynhu pidpryiemstv realnoho sektoru ekonomiky v konteksti teorii tekhnolohichnoho rozvytku [Practical aspects of innovative provisioning’ formation for enterprises of the economy’ real sector in the context of technological development’ theories]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia “Ekonomichni nauky” – Cherkasy University Bulletin. Series “Economic Sciences”, vol. 33(366), pp. 96–102.

Dubyk V. Ia., Osidach O. B. (2014) Aktyvizatsiia uchasti Ukrainy v novomu tekhnolohichnomu ukladi yak shliakh innovatsiinoho proryvu i naroshchennia prybutkovosti [Activation of Ukraine’s participation in the new technological mode as a way of innovative breakthrough and profitability’s increase]. Innovatsiina ekonomika – Innovative economy, vol. 2(51), pp. 31–39.

Apostrophe (2023) Ne dotiahuiut navit do bazovoho rivnia: ponad 40% ukrainskykh shkoliariv ne znaiut matematyky [They don’t reach even the basic level: more than 40% of Ukrainian schoolchildren don’t know mathematics]. Available at: https://apostrophe.ua/ua/news/society/science/2023-12-05/ne-dotyagivayut-daje-do-bazovogo-urovnya-bolee-40-ukrainskih-shkolnikov-ne-znayut-matematiki/309781 (accessed December 29, 2023).

Chytomo (2023) Zvit PISA-2022: ukrainski uchni vidstaiut u chytanni vid rivnia krain OESR na 2,5 roky [PISA-2022 report: the level of Ukrainian students in reading is for 2.5 years behind OECD countries]. Available at: https://chytomo.com/zvit-pisa-2022-ukrainski-uchni-vidstaiut-u-chytanni-vid-rivnia-krain-oesr-na-2-5-roky/ (accessed December 29, 2023).

Ukraine Recovery Conference (2023) Plan vidnovlennia Ukrainy [Ukraine recovery plan]. London, UK, June 21–22, 2023. Available at: https://ua.urc-international.com/plan-vidnovlennya-ukrayini (accessed December 29, 2023). (in Ukrainian)

Ministry of Economy of Ukraine (2023) Yevroparlament pidtrymav stvorennia prohramy Ukraine Facility na 50 mlrd. yevro protiahom 2024–2027 rokiv [The European Parliament supported the creation of the Ukraine Facility program for 50 billion euros during 2024–2027]. 2023. Available at: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=fef83966-b03b-4491-b1da-62e376bcb4d3&title=StvorenniaProgramiUkraineFacility (accessed December 29, 2023).

Ministry of Economy of Ukraine (2023) Nashe zavdannia – pidtrymaty ukrainskyi biznes, yakyi prodovzhuie pratsiuvaty y rozvyvatys, popry viinu [Our task is to support Ukrainian business that continues to work and develop despite the war]. 2023. Available at: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=80152efe-52a0-428d-a65e-0f1caa49ac0b&title=NasheZavdannia (accessed December 29, 2023).

Ministry of Economy of Ukraine (2023) Biznes i vlada maiut spilno napratsiuvaty plan vidnovlennia Ukrainy [Business and the government must work together to develop a recovery plan for Ukraine]. 2023. Available at: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=2ed175eb-acb2-4696-b176-e755646b4547&title=BiznesIVladaMaiut (accessed December 29, 2023).

Published

2024-02-20

How to Cite

Bogush, L. (2024). EDUCATION AND ECONOMY: SYSTEMIC INTERACTIONS FOR UKRAINE’S RESILIENCE. Український економічний часопис, (3), 7–14. https://doi.org/10.32782/2786-8273/2023-3-1