ACCOUNTING OF MARKETING EXPENSES OF AN ENTERPRISE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-8273/2024-5-5Keywords:
marketing, sales, accounting, marketing expenses, sales expensesAbstract
New trends in the development of marketing, on the one hand, lead to the emergence of new accounting objects in terms of the emergence of expenses that expand the concept and nomenclature of marketing expenses, on the other hand, impose requirements for the clear identification of such expenses for the purpose of further evaluation, accounting and reporting. The article is aimed at studying the approaches to accounting for marketing expenses in domestic practice. The purpose of the article is to study the methods of synthetic and analytical accounting of marketing expenses of enterprises, taking into account the diversity of their activities and the need to meet the needs of the management system. The study uses both general scientific research methods and special methods, in particular, observation, system analysis, and logical generalization. An analysis of existing approaches to the development of the nomenclature of analytical accounts related to the accounting of a wide range of marketing expenses is carried out. It is determined that at present, the construction of accounting for marketing expenses at an enterprise is mainly focused on the accumulation of expenses on a specially allocated account with the allocation of analytical accounts depending on the needs of management. The correspondence of accounts for the reflection of marketing expenses is generalized, taking into account the requirements of legislation and current accounting practice. The article presents a graphical interpretation of accounting approaches to the correlation of the concepts of “marketing expenses” and “sales expenses”. Four models of accounting for marketing expenses are considered, depending on the correlation between the concepts of “marketing” and “sales”. Based on the results of the study, the following approaches to expenses accounting are proposed: the marketing approach, in which sales expenses are components of marketing expenses; the normative approach, in which marketing expenses are components of sales expenses; the differentiated approach, when sales expenses and marketing expenses are separate categories of operating expenses; and the synthetic approach, in which sales expenses and marketing expenses contain both common and individual expenses items.
References
Банасько Т.М. Проблемні питання бухгалтерського обліку маркетингових витрат. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2015. Вип. 12. С. 239–242.
Гуріна Н.В., Томша А.О. Формування маркетингових витрат на підприємстві: бухгалтерський та податковий облік. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 24. URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/210 (дата звернення: 19.04.2024).
Назарова К., Мисюк В. Облік витрат на маркетингові комунікації підприємства. Вісник КНТЕУ. 2017. Том 115. № 5. С. 129–140.
Подмешальська Ю.В., Степаненко В.А. Облік витрат на збут. Інвестиції: практика та досвід. 2018. № 24. С. 31–35.
Шерер І., Бєлінська О. Сучасні підходи до організації обліку витрат на збут та маркетинг торговельного підприємства. Науковий вісник Одеського національного економічного університету. 2019. № 7-8. С. 162–174.
Мулик Т.О., Мулик Я.І. Організація обліку і аудиту витрат на збут підприємства: стан та напрями вдосконалення. Глобальні та національні проблеми економіки. 2018. Випуск 22. С. 965–971.
Шиманська А. Класифікація витрат на збут промислового підприємства. Маркетинг в Україні. 2014. № 5. С. 24–28.
Грицай О.І. Удосконалення документування для обліку витрат на маркетинг промислового підприємства. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2017. № 862. С. 93–103.
Верзілова Г.Р. Облікова інтерпретація витрат на маркетингову діяльність торговельного підприємства. Бізнес Інформ. 2020. № 3. С. 284–292.
Грицишин А. Облік збутової діяльності в умовах розмежування логістичних і і маркетингових процесів. Вісник Тернопільського національного економічного університету. 2020. № 1. С. 200–212.
Правдюк Н.Л. Облікове забезпечення управління маркетинговою стратегією підприємства. Економіка. Фінанси. Менеджмент: Актуальні питання науки і практики. 2019. № 2. С. 100–115.
Вітер С.А., Вітер З.Д. Обліково-аналітичне забезпечення управління маркетинговими витратами сільськогосподарських підприємств. Агросвіт. 2016. № 12. С. 34–40.
Очеретько Л.М., Тимошенко А.Ю. Удосконалення обліку збутової діяльності промислового підприємства. Вісник Запорізького національного університету: Економічні науки. 2014. № 2 (22). С. 116–123.
Наумова Т.А., Акімова Н.С., Топоркова О.В. Організація обліку маркетингових витрат. Приазовський економічний вісник. 2020. Випуск 6 (23). С. 256–261.
Гудзенко Н.М. Облік і контроль збуту в операційній діяльності сільськогосподарських підприємств: автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.09 / Нац. аграр. ун-т. Київ, 2006. 25 с.
Засадний Б.А., Башкін І.Е. Особливості та шляхи удосконалення обліку витрат на маркетингову діяльність. Молодий вчений. 2019. № 3. С. 428–431.
Безверхий К. Сучасні підходи до вдосконалення обліку непрямих витрат на збут, рекламу і маркетинг. Бухгалтерський облік і аудит. 2010. № 12. С. 14–19.
Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 “Витрати”: Наказ Міністерства фінансів України від 31.12.1999 р. № 318. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00#Text (дата звернення: 19.04.2024).
Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку, активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій: Наказ Міністерства фінансів України від 30.11.1999 р. № 291. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99#Text (дата звернення: 19.04.2024).
Banasko T.M. (2015) Problemni pytannia bukhhalterskoho obliku marketynhovykh vytrat [Problematic issues of accounting marketing costs]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu – International Humanitarian University Herald, vol. 12, pp. 239–242.
Hurina N.V., Tomsha A.O. (2021) Formuvannia marketynhovykh vytrat na pidpryiemstvi: bukhhalterskyi ta podatkovyi oblik [Formation of marketing costs at the enterprise: accounting and tax accounting]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, vol. 24. Available at: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/210 (accessed April 19, 2024).
Nazarova K., Mysiuk V. (2017) Oblik vytrat na marketynhovi komunikatsii pidpryiemstva [Accounting of marketing communications expenses]. Herald of Kyiv National University of Trade and Economics, vol. 115, no. 5, pp. 129–140.
Podmeshalska Y.V., Stepanenko V.A. (2018) Oblik vytrat na zbut [Accounting for sales costs]. Investytsii: praktyka ta dosvid, vol. 24, pp. 31–35.
Sherer I., Bielinska O. (2019) Suchasni pidkhody do orhanizatsii obliku vytrat na zbut ta marketynh torhovelnoho pidpryiemstva [Modern approaches to the organization of costs and marketing accounting of the trade enterprise]. Naukovyi visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu – Scientific Bulletin of the Odessa National Economic University, vol. 7-8, pp. 162–174.
Mulyk T.O., Mulyk Ya.I. (2018) Orhanizatsiia obliku i audytu vytrat na zbut pidpryiemstva: stan ta napriamy vdoskonalennia [Organization of accounting and audit of enterprise sales costs: status and areas of improvement]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky – Global and national economic problems, vol. 22 (23), pp. 965–971.
Shymanska A. (2014) Klasyfikatsiia vytrat na zbut promyslovoho pidpryiemstva [Classification of sales costs of an industrial enterprise]. Marketynh v Ukraini – Marketing in Ukraine, vol. 5, pp. 24–28.
Hrytsai O.I. (2017) Udoskonalennia dokumentuvannia dlia obliku vytrat na marketynh promyslovoho pidpryiemstva [Documentation improvement for cost accounting on industrial enterprise marketing]. Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika”. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku – Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Management and Entrepreneurship in Ukraine: the stages of formation and problems of development, vol. 862, pp. 93–103.
Verzilova H.R. (2020) Oblikova interpretatsiia vytrat na marketynhovu diialnist torhovelnoho pidpryiemstva [The accounting interpretation of the costs of marketing activities of trading enterprise]. Biznes Inform – Business Inform, vol. 3, pp. 284–292.
Hrytsyshyn A. (2020) Oblik zbutovoi diialnosti v umovakh rozmezhuvannia lohistychnykh i i marketynhovykh protsesiv [Accounting for sales activities in the context of the separation of logistics and marketing processes]. Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, vol. 1, pp. 200–212.
Pravdiuk N.L. (2019) Oblikove zabezpechennia upravlinnia marketynhovoiu stratehiieiu pidpryiemstva [Accounting support of the marketing strategy management of an enterprise]. Ekonomika. Finansy. Menedzhment: Aktualni pytannia nauky i praktyky – Economy, finances, management: Topical issues of science and practice, vol. 2, pp. 100–115.
Viter S.A., Viter Z.D. (2016) Oblikovo-analitychne zabezpechennia upravlinnia marketynhovymy vytratamy silskohospodarskykh pidpryiemstv [Accounting and analytical support strategic management cost of sales of agricultural enterprises]. Ahrosvit, vol. 12, pp. 34–40.
Ocheretko L.M., Tymoshenko A. Yu. (2014) Udoskonalennia obliku zbutovoi diialnosti promyslovoho pidpryiemstva [Improving accounting marketing activity of industrial enterprise]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu: Ekonomichni nauky – Bulletin of Zaporizhzhіa National University. Economic Sciences. vol. 2 (22), pp. 116–123.
Naumova T.A., Akimova N.S., Toporkova O.V. (2020) Orhanizatsiia obliku marketynhovykh vytrat [Organization of cost accounting for marketing]. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk – Pryazovskyi economic herald, vol. 6 (23), pp. 256–261.
Hudzenko N.M. (2006) Oblik i kontrol zbutu v operatsiinii diialnosti silskohospodarskykh pidpryiemstv [Accounting and sales control in the operational activities of agricultural enterprises]: avtoref. dys. ... kand. ekon. nauk : 08.00.09. Kyiv, 25 p. (in Ukrainian).
Zasadnyi B.A., Bashkin I.E. (2019) Osoblyvosti ta shliakhy udoskonalennia obliku vytrat na marketynhovu diialnist [Peculiarities and ways for improving the accounting of costs for marketing activities]. Molodyi vchenyi – Young Scientist, vol. 3, pp. 428–431.
Bezverkhyi K. Suchasni pidkhody do vdoskonalennia obliku nepriamykh vytrat na zbut, reklamu i marketynh [Modern approaches to improving the accounting of indirect costs for sales, advertising and marketing]. Bukhhalterskyi oblik i audit, vol. 12, pp. 14–19.
Natsionalne polozhennia (standart) bukhhalterskoho obliku 16 “Vytraty”: nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy vid 31.12.1999 roku № 318 [National Accounting Regulation (Standard) 16 “Expenses”: Order of the Ministry of Finance of Ukraine dated 31 December 1999 No. 318]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0027-00#Text (accessed April 19, 2024).
Instruktsiia pro zastosuvannia Planu rakhunkiv bukhhalterskoho obliku aktyviv, kapitalu, zoboviazan i hospodarskykh operatsii pidpryiemstv i orhanizatsii: nakaz Ministerstva finansiv Ukrainy vid 30.11.1999 roku №291 [Instructions on the application of the chart of accounts for accounting of assets, capital, liabilities and business operations of enterprises and organizations: Order of the Ministry of Finance of Ukraine dated 30 November 1999 No. 291]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0893-99 (accessed April 19, 2024).