РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ ПОДАТКОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ДОХОДІВ ФІЗИЧНИХ ОСІБ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-8273/2023-1-1

Ключові слова:

податок на доходи фізичних осіб, персональний прибутковий податок, доходи населення, вирівнювання доходів населення, податкове регулювання

Анотація

У статті проведено аналіз надходжень податку на доходи фізичних осіб до бюджетів усіх рівнів, а також оцінювання результатів податкового регулювання доходів фізичних осіб. Встановлено, що бюджетна роль податку на доходи фізичних осіб зростає. Щодо регулюючого впливу оподаткування доходів населення, виявлені численні проблеми, окреслені автором. Це: високий рівень бідності населення, висока зростаюча диференціація доходів населення, низький рівень загального обсягу доходів населення, висока частка оплати праці в загальному обсязі доходів населення, низький рівень пасивних доходів фізичних осіб, немалі обсяги тіньових доходів населення, значні втрати бюджету через застарілий та неефективний механізм оподаткування податком на доходи фізичних осіб. Вирішити розкриті проблеми автор пропонує через реалізацію регулюючої функції персонального прибуткового податку. Для цього пропонується: зменшити податкове навантаження на громадян, що є більш економічно вразливими, збільшити податкове навантаження на фізичних осіб із високими доходами. Автором обґрунтовується необхідність детінізувати всі доходи громадян для об’єктивної оцінки життєвого рівня всіх фізичних осіб. Автором також розроблені пропозиції щодо покращення механізму оподаткування персональним прибутковим податком, який має враховувати невикористані можливості регулюючого ефекту податку. Пропонується запроваджувати пропорційне оподаткування доходів фізичних осіб, що дозволить реалізувати принцип справедливості оподаткування цим податком. Досліджені переваги та недоліки пропорційного та прогресивного оподаткування. Запровадження прогресії в оподаткуванні, на думку автора, має відбуватися поступово: доречно запроваджувати одну додаткову шкалу оподаткування кожні п’ять років. Також пропонуються наступні рекомендації: прожитковий мінімум, який встановлено для працездатних осіб законодавчо має відповідати фактичним показникам; розмір мінімальної заробітної плати має дорівнювати розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб; має бути встановлений неоподатковуваний мінімум доходів громадян у розмірі мінімальної заробітної плати. Щодо практичного значення розроблених пропозицій з податкового регулювання доходів фізичних осіб, автор вважає, що хоча в Україні податок на доходи фізичних осіб ще недостатньо відіграє регулюючої ролі, поступово створюються засади для перетворення моделі індивідуального прибуткового податку до конкурентоспроможного вигляду.

Посилання

Задорожня Л.А. Регулятивна ефективність персонального прибуткового податку : приклад України: дис. … канд. екон. наук: 08.00.08. Ірпінь. 2019. 293 с.

Швабій К. Трансформація персонального прибуткового податку в Україні. Економічний вісник. Серія: фінанси, облік, оподаткування. 2019. Випуск 3. С. 48–58. DOI: https://doi.org/10.33244/2617-5932.3.2019.48-58

Іванюк В.Е. Модернізація системи оподаткування доходів фізичних осіб в Україні: дис. … канд. екон. наук: 08.00.08. Київ. 2019. 282 с.

Лютий І.О., Іванюк В.Е. Оподаткування доходів фізичних осіб та місцеві фінанси: суперечності й перспективи їх розв'язання. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Київ. № 1(196) 2018. С. 53–59.

Державний веб-портал бюджету для громадян URL: https://openbudget.gov.ua/ (дата звернення: 20.05.2023)

Номінальний ВВП, мінімальна заробітна плата, середня заробітна плата за 2012 – 2021 роки. URL: https://index.minfin.com.ua/ (дата звернення: 02.06.2023)

Статистика доходів та умов життя населення за 2012 – 2021 роки. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 02.06.2023)

Zadorozhnya L.A. (2019) Rehulyatyvna efektyvnistʹ personalʹnoho prybutkovoho podatku : pryklad Ukrayiny [Regulatory efficiency of personal income tax: the example of Ukraine]: dys. … kand. ekon. nauk: 08.00.08. Irpin.

Shvabiy K. (2019) Transformatsiya personalʹnoho prybutkovoho podatku v Ukrayini [Transformation of personal income tax in Ukraine]. Ekonomichnyy visnyk. Seriya: finansy, oblik, opodatkuvannya. Vol. 3. pp. 48–58.

Ivanyuk V.E. (2019) Modernizatsiya systemy opodatkuvannya dokhodiv fizychnykh osib v Ukrayini [Modernization of the personal income taxation system in Ukraine]: dys. … kand. ekon. nauk: 08.00.08. Kyiv.

Lyutyy I.O., Ivanyuk V.E. (2018) Opodatkuvannya dokhodiv fizychnykh osib ta mistsevi finansy: superechnosti y prespektyvy yikh rozv'yazannya [Personal income taxation and local finances: contradictions and prospects for their resolution]. Visnyk Kyyivsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Kyiv. Vol. 1(196), pp. 53–59. DOI: https://doi.org/10.17721/1728-2667.2018/196-1/8

Derzhavnyy veb-portal byudzhetu dlya hromadyan [State budget web portal for citizens]. Available at: https://openbudget.gov.ua/ (accessed May 20, 2023)

Nominalʹnyy VVP, minimalʹna zarobitna plata, serednya zarobitna plata za 2012 – 2021 roky [Nominal GDP, minimum wage, average wage for 2012-2021]. Available at: URL: https://index.minfin.com.ua/ (accessed June 2, 2023)

Statystyka dokhodiv ta umov zhyttya naselennya za 2012 – 2021 roky [Statistics of incomes and living conditions of the population for 2012-2021]. Available at: URL: https://www.ukrstat.gov.ua/https://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed June 2, 2023)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-30

Як цитувати

Волохова, І. (2023). РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ ПОДАТКОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ ДОХОДІВ ФІЗИЧНИХ ОСІБ . Український економічний часопис, (1), 5–10. https://doi.org/10.32782/2786-8273/2023-1-1