УПРАВЛІННЯ АСОРТИМЕНТОМ ТА ПРОСУВАННЯМ ТОВАРІВ В УМОВАХ РИНКОВИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-8273/2025-9-1Ключові слова:
ринкова трансформація, конкурентоспроможність, управління, асортиментна політика, АВС-аналіз, просування товарівАнотація
Стаття присвячена вивченню актуальних питань управління асортиментом та просуванню товарів з урахуванням впливу на них процесів ринкової трансформації економіки. Встановлено, що управління асортиментом та просуванням товарів відіграє важливу роль в забезпеченні конкурентоспроможності підприємства. Доведено, що заходи оптимізації структури асортименту та просування товарів повинні бути логічно та органічно пов’язані між собою. Запропоновано підхід до управління асортиментом та просуванням товарів на основі двох-факторного АВС-аналізу з візуалізацією результатів у вигляді матриці. Обґрунтовано, що розроблений підхід дозволяє визначити положення кожного товару серед усіх товарів асортименту підприємства, що стає основою для визначення завдань управління асортиментом та просуванням даних товарів, а також вибору характеру заходів просування, що мають розроблятися та впроваджуватися на підприємстві.
Посилання
Білецька І., Романчукевич М. Маркетингові інструменти просування продукції на ринок. Scientific journal “MODELING THE DEVELOPMENT OF THE ECONOMIC SYSTEMS”. 2023. Вип. 2. С. 34–41. DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2023-8-5 (дата звернення: 28.03.2025)
Білоус Т. В., Гарафонова О. І., Ульченко О. В. Особливості управління товарним асортиментом на малому підприємстві. БізнесІнформ. 2016. № 11. C. 216–221. URL: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2016-11_0-pages-216_221.pdf (дата звернення: 28.03.2025)
Василиха Н. В. Асортиментна політика – важливий інструмент товарної політики торговельного підприємства. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 19. С. 960–965. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/19_ukr/144.pdf (дата звернення: 28.03.2025)
Давиденко О. Л. Управління товарним асортиментом та його вплив на перспективи розвитку підприємства. Економіка та підприємництво. 2015. Вип. 34–35, ч. 2. С. 125–131. URL: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/773430b9-84f4-41d2-9893-4b0b7e2b9c43/content (дата звернення: 28.03.2025)
Діденко Є. О., Савельєв Д. С. Управління асортиментною політикою підприємства. Ефективна економіка. 2015. № 3. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3910 (дата звернення: 28.03.2025)
Дунська А. Р., Башкіна А. С. Порівняльний аналіз методів управління оптимізацією товарного асортименту підприємства. Інфраструктура ринку. 2017. Вип. 13. С. 91–96. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2017/13_2017_ukr/17.pdf (дата звернення: 28.03.2025)
Дупляк О. М., Кучерук О. Я., Кучерук Р. І. Методи інтелектуального аналізу даних у процесі оптимізації асортименту продукції. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2019. № 6 (1). С. 47–50. URL: https://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2021/01/11-13.pdf (дата звернення: 28.03.2025)
Євченко Ю. М. Управління асортиментною політикою: оцінка ефективності методів. Економіка і суспільство. 2016. Вип. 7. С. 307–312. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/7_ukr/52.pdf (дата звернення: 28.03.2025)
Кириченко С. О., Половинка К. І. Принципи формування асортиментної політики. Агросвіт. 2021. № 1-2. С. 90–94. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2021.1-2.90 (дата звернення: 28.03.2025)
Кузьменко А. В., Перець К. Г. Аналіз ефективності управління товарним ассортиментом. Інфраструктура ринку. 2019. Вип. 31. С. 295–300. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/31_2019_ukr/46.pdf (дата звернення: 28.03.2025)
Кучер С. Ф., Містюк О. М. Управління товарним асортиментом на підприємстві. Регіональна економіка та управління. 2018. № 2 (20). С. 92–95. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/646535 (дата звернення: 28.03.2025)
Кушнір Н. Б., Костриченко В. М., Шандалюк І. О. Економічне обгрунтування асортиментного портфеля в дослідженні товарообороту торговельного підприємства. Вісник Національного університету водного господарства та природокористування. Економічні науки. 2021. Вип. 4. С. 122–142.
Луценко О. І., Цимбалюк К. В. Інтернет-реклама як основний чинник просування товару в сучасних умовах. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2021. № 6. Том 1. С. 288–293. DOI: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6-44 (дата звернення: 28.03.2025)
Лялюк А. Дослідження впливу чинників, які впливають на формування товарного асортименту в роздрібній торгівлі. Economic journal of Lesya Ukrainka Volyn National University. 2023. Вип. 2. С. 95–101. DOI: https://doi.org/10.29038/2786-4618-2023-02-95-101 (дата звернення: 28.03.2025)
Мельник Л. Г., Дериколенко А. О. Парадигмальний базис (концептуальні основи) просування товарів промислових підприємств за допомогою інструментарію цифрового маркетингу в умовах глобалізації. Агросвіт. 2020. № 12. С. 34–41. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2020.12.34 (дата звернення: 28.03.2025)
Могилова А. Ю., Рохліна М. С. Управління асортиментом товарів. Modern scientific researches. 2019. Issue 10. Part 2. C. 122–130.
Пащук О. Б. Стратегічні маркетингові інструменти просування продукту на маркетплейсі. Бізнес Інформ. 2021. № 7. C. 274–280. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-7-274-280 (дата звернення: 28.03.2025)
Рожко В. І. Управління асортиментом товаровиробника споживчих товарів. Соціальна економіка. 2023. Вип. 65. С. 58–66. DOI: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2023-65-05 (дата звернення: 28.03.2025)
Романчик Т. В. Просування в системі маркетингових комунікацій: методологічні підходи. Вісник НТУ «Харківський політехнічний інститут». Економічні науки. 2017. Вип. 45 (1266). URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/38bae20a-33c0-4e40-a3a1-456edda4d121/content (дата звернення: 28.03.2025)
Сагер Л. Ю., Лазоренко В. Є. Інноваційні методи просування підприємств роздрібної торгівлі. Вісник СумДУ. Серія «Економіка». 2019. № 2. С. 95–103. URL: https://visnyk.fem.sumdu.edu.ua/media/attachments/2019/12/17/12-95-103.pdf (дата звернення: 28.03.2025)
Хамініч С. Ю., Сокол П. М., Чубакова А. А. Формування асортиментної політики суб’єкта господарювання у сучасних умовах. Причорноморські економічні студії. 2020. Вип. 53. C. 129–134. URL: http://bses.in.ua/journals/2020/53_2020/21.pdf (дата звернення: 28.03.2025)
Чорна Л. О., Швед В. В., Андрющенко М. П. Сутність товарного асортименту та його види. Бізнес-навігатор. 2024. № 74. С. 203–207. DOI: https://doi.org/10.32782/business-navigator.75-34 (дата звернення: 28.03.2025)
Biletska I., Romanchukevych M. (2023) Marketynhovi instrumenty prosuvannia produktsii na rynok [Marketing tools for promoting products to the market]. Scientific journal “MODELING THE DEVELOPMENT OF THE ECONOMIC SYSTEMS”, vol. 2, pp. 34–41. DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2023-8-5 (accessed March 28, 2025)
Bilous T. V., Harafonova O. I., Ulchenko O. V. (2016) Osoblyvosti upravlinnia tovarnym asortymentom na malomu pidpryiemstvi [Peculiarities of product range management in a small enterprise]. BiznesInform – BusinessInform, vol. 11, pp. 216–221. Available at: https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2016-11_0-pages-216_221.pdf (accessed March 28, 2025)
Vasylykha N. V. (2018) Asortymentna polityka – vazhlyvyi instrument tovarnoi polityky torhovelnoho pidpryiemstva [Assortment policy is an important tool of the commodity policy of a trading enterprise]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and Society, vol. 19, pp. 960–965. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/19_ukr/144.pdf (accessed March 28, 2025)
Davydenko O. L. (2015) Upravlinnia tovarnym asortymentom ta yoho vplyv na perspektyvy rozvytku pidpryiemstva [Product assortment management and its impact on the prospects of enterprise development]. Ekonomika ta pidpryiemnytstvo – Economy and Entrepreneurship, vol. 34–35, ch. 2, pp. 125–131. Available at: https://ir.kneu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/773430b9-84f4-41d2-9893-4b0b7e2b9c43/content (accessed March 28, 2025)
Didenko Ye. O., Saveliev D. S. (2015) Upravlinnia asortymentnoiu politykoiu pidpryiemstva [Management of the assortment policy of the enterprise]. Efektyvna ekonomika – Effective economy, vol. 3. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=3910 (accessed March 28, 2025)
Dunska A. R., Bashkina A. S. (2017) Porivnialnyi analiz metodiv upravlinnia optymizatsiieiu tovarnoho asortymentu pidpryiemstva [Comparative analysis of methods for managing the optimization of the enterprise's product assortment]. Infrastruktura rynku – Market infrastructure, vol. 13, pp. 91–96. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2017/13_2017_ukr/17.pdf (accessed March 28, 2025)
Dupliak O. M., Kucheruk O. Ya., Kucheruk R. I. (2019) Metody intelektualnoho analizu danykh u protsesi optymizatsii asortymentu produktsii [Methods of intellectual data analysis in the process of optimizing the product assortment]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky – Bulletin of the Khmelnytsky National University. Economic Sciences, vol. 6 (1), pp. 47–50. Available at: https://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2021/01/11-13.pdf (accessed March 28, 2025)
Ievchenko Yu. M. (2016) Upravlinnia asortymentnoiu politykoiu: otsinka efektyvnosti metodiv [Management of assortment policy: assessment of the effectiveness of methods]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and society, vol. 7, pp. 307–312. Available at: https://economyandsociety.in.ua/journals/7_ukr/52.pdf (accessed March 28, 2025)
Kyrychenko S. O., Polovynka K. I. (2021) Pryntsypy formuvannia asortymentnoi polityky [Principles of forming assortment policy]. Ahrosvit – Agrosvit, vol. 1-2, pp. 90–94. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2021.1-2.90 (accessed March 28, 2025)
Kuzmenko A. V., Perets K. H. (2019) Analiz efektyvnosti upravlinnia tovarnym assortymentom [Analysis of the effectiveness of product assortment management]. Infrastruktura rynku – Market Infrastructure, vol. 31, pp. 295–300. Available at: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/31_2019_ukr/46.pdf (accessed March 28, 2025)
Kucher S. F., Mistiuk O. M. (2018) Upravlinnia tovarnym asortymentom na pidpryiemstvi [Product assortment management at the enterprise]. Rehionalna ekonomika ta upravlinnia – Regional Economy and Management, vol. 2 (20), pp. 92–95. Available at: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/646535 (accessed March 28, 2025)
Kushnir N. B., Kostrychenko V. M., Shandaliuk I. O. (2021) Ekonomichne obhruntuvannia asortymentnoho portfelia v doslidzhenni tovarooborotu torhovelnoho pidpryiemstva [Economic justification of the assortment portfolio in the study of the turnover of a trading enterprise]. Visnyk Natsionalnoho universytetu vodnoho hospodarstva ta pryrodokorystuvannia. Ekonomichni nauky - Bulletin of the National University of Water Management and Environmental Management. Economic Sciences, vol. 4, pp. 122–142.
Lutsenko O. I., Tsymbaliuk K. V. (2021) Internet-reklama yak osnovnyi chynnyk prosuvannia tovaru v suchasnykh umovakh [Internet advertising as the main factor in promoting goods in modern conditions]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky – Bulletin of the Khmelnytsky National University. Economic Sciences, vol. 6, Issue 1, pp. 288–293. Available at: https://www.doi.org/10.31891/2307-5740-2021-300-6-44 (accessed March 28, 2025)
Lialiuk A. (2023) Doslidzhennia vplyvu chynnykiv, yaki vplyvaiut na formuvannia tovarnoho asortymentu v rozdribnii torhivli [Research into the influence of factors that influence the formation of the product assortment in retail trade]. Economic journal of Lesya Ukrainka Volyn National University – Economic journal of Lesya Ukrainka Volyn National University, vol. 2, pp. 95–101. DOI: https://doi.org/10.29038/2786-4618-2023-02-95-101 (accessed March 28, 2025)
Melnyk L. H., Derykolenko A. O. (2020) Paradyhmalnyi bazys (kontseptualni osnovy) prosuvannia tovariv promyslovykh pidpryiemstv za dopomohoiu instrumentariiu tsyfrovoho marketynhu v umovakh hlobalizatsii [Paradigmatic basis (conceptual foundations) of promoting industrial enterprises' products using digital marketing tools in the context of globalization]. Ahrosvit – Agrosvit, vol. 12, pp. 34–41. DOI: https://doi.org/10.32702/2306-6792.2020.12.34 (accessed March 28, 2025)
Mohylova A. Iu., Rokhlina M. S. (2019) Upravlinnia asortymentom tovariv [Product assortment management]. Modern scientific researches, Issue 10, part 2, pp. 122–130.
Pashchuk O. B. (2021) Stratehichni marketynhovi instrumenty prosuvannia produktu na marketpleisi [Strategic marketing tools for product promotion on the marketplace]. Biznes Inform – Business Inform, vol. 7, pp. 274–280. DOI: https://doi.org/10.32983/2222-4459-2021-7-274-280 (accessed March 28, 2025)
Rozhko V. I. (2023) Upravlinnia asortymentom tovarovyrobnyka spozhyvchykh tovariv [Management of the assortment of a consumer goods producer]. Sotsialna ekonomika – Social economy, vol. 65, pp. 58–66. DOI: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2023-65-05 (accessed March 28, 2025)
Romanchyk T. V. (2017) Prosuvannia v systemi marketynhovykh komunikatsii: metodolohichni pidkhody [Promotion in the marketing communications system: methodological approaches]. Visnyk NTU «Kharkivskyi politekhnichnyi instytut». Ekonomichni nauky – Bulletin of NTU "Kharkiv Polytechnic Institute". Economic Sciences, vol. 45(1266). Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/38bae20a-33c0-4e40-a3a1-456edda4d121/content (accessed March 28, 2025)
Saher L. Iu., Lazorenko V. Ie. (2019) Innovatsiini metody prosuvannia pidpryiemstv rozdribnoi torhivli [Innovative methods of promoting retail enterprises]. Visnyk SumDU. Seriia «Ekonomika» – SumDU Bulletin. Series "Economy", vol. 2, pp. 95–103. Available at: https://visnyk.fem.sumdu.edu.ua/media/attachments/2019/12/17/12-95-103.pdf (accessed March 28, 2025)
Khaminich S. Iu., Sokol P. M., Chubakova A. A. (2020) Formuvannia asortymentnoi polityky subiekta hospodariuvannia u suchasnykh umovakh [Formation of assortment policy of a business entity in modern conditions]. Prychornomorski ekonomichni studii – Black Sea Economic Studies, vol. 53, pp. 129–134. Available at: http://bses.in.ua/journals/2020/53_2020/21.pdf (accessed March 28, 2025)
Chorna L. O., Shved V. V., Andriushchenko M. P. (2024) Sutnist tovarnoho asortymentu ta yoho vydy [The essence of the product assortment and its types]. Biznes-navihator – Business Navigator, vol. 74, pp. 203–207. DOI: https://doi.org/10.32782/business-navigator.75-34 (accessed March 28, 2025)