ЗЛОЧИННІСТЬ У ВІЙСЬКОВІЙ СФЕРІ
DOI:
https://doi.org/10.33244/2521-1196.16.2021.85-94Ключові слова:
військова злочинність, кримінальні правопорушення, гібридна війна, запобігання, військова юстиція, поліціяАнотація
У статті вказано, що поряд із традиційними юрисдикційними підставами в основі юрисдикції кожної держави, яка підписала Лондонську угоду про ухвалення Статуту Міжнародного воєнного трибуналу, покладено принцип «юрисдикції переможців», що, не зменшує його юридичної й політичної значимості. У наш час концепція міжнародної кримінальної юрисдикції в доктрині міжнародного кримінального права розвивається під впливом багатьох чинників. Вагому роль у цьому процесі відіграла Комісія міжнародного права ООН. На початку сучасного століття питання змісту юрисдикції, її види, розмежування судової і виконавчої юрисдикції держав та інші стали об’єктом уваги членів Комісії в роботі над проєктами конвенцій щодо юрисдикційних імунітетів держав та їх власності, про імунітети посадових осіб держави від іноземної кримінальної юрисдикції та інших конвенцій. Зазначається, що, базуючись на позиції національного суверенітету і верховенства держави у межах своєї території на звичаєвих правових нормах під впливом розширення і поглиблення міжнародного співробітництва кримінально-правові принципи поступово трансформувалися з часом, набуваючи сучасної форми в міжнародних договорах. Зазначено, що першим Міжнародним нормативно-правовим актом у військовій сфері виступила прийнята перша Женевська конвенція «Про поліпшення долі поранених та хворих у діючих арміях», яка була підписана у 1864 році представниками 16 європейських країн. Саме вона дала поштовх для розвитку всього міжнародного гуманітарного права та регламентації правил ведення бойових дій і відповідно до закріплення понять «закони війни» та «воєнні злочини». Звернуто увагу на те, що Друга світова війна внесла свої корективи і в систему міжнародного права, стало зрозуміло, що потрібно не тільки встановити перелік заборонених дій, які підпадають під поняття «воєнний злочин» та «злочини проти миру», але і закріпити механізми притягнення винних до міжнародно-кримінальної відповідальності. Досліджено, що у традиційній війні конвенційні і нерегулярні операції мають тенденцію проводитися одна за одною, операції нерегулярних сил, як правило, вторинні, порівняно з військовими кампаніями, з використанням конвенціональних військових сил. «Гібридна» агресія включає застосування конвенціональних і нерегулярних засобів одночасно, за єдиним задумом. Також вказується, що розвиток інформаційних технологій дає змогу державним і недержавним суб’єктам спрямовувати свої дії проти політичних керівників і суспільства через глобалізовані мережеві ЗМІ та інтернет. Це розширює концепцію війни і включає в неї культурні, соціальні, правові, психологічні та інші аспекти. Сучасні технології передавання та оброблення інформації значною мірою розширили можливості і масштаби маскування реальних бойових дій, надаючи можливість повною мірою використовувати мультимедійну пропаганду і дезінформацію. Концепції стратегічних комунікацій і рефлексивного управління стали ключовими елементами використання таких технологій під час гібридної війни. Констатовано, що військові кримінальні правопорушення є складною системою протиправних дій. Забезпечення стану воєнної безпеки є стратегічним напрямом Української держави. Актуальним питанням, яке безпосередньо стосується протидії військовим кримінальним правопорушенням, є відсутність системи військової юстиції, зруйнованої рішеннями щодо реформування військової прокуратури та військових судів, а також відсутність конкретних кроків щодо створення військової поліції. Нагальним також є питання внесення змін до кримінального законодавства.
Посилання
Война и мир в терминах и определениях / под ред. Д. О. Рогозина. М.: ПоРог, 2004. С. 77–78.
Розмежування понять воєнний та військовий злочин. Український мілітарний квартал: https://mil.in.ua/uk/blogs rozmezhuvannya-ponyat-voyennyj-ta-vijskovyj-zlochyn/
Карпенко М. І. Військові кримінальні правопорушення: питання теорії, законодавства: практики. Київ: ЗВО «Національна академія управління», 2019. 458 с.
Конвенція Організації Об’єднаних Націй з морського права від 10 грудня 1982 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_057
Конвенція Організації Об’єднаних Націй про боротьбу проти незаконного обігу наркотичних засобів і психотропних речовин від 20 грудня 1988 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_096.
Конвенція Організації Об’єднаних Націй проти корупції від 31 жовтня 2003 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_c16.
https://nuou.org.ua/assets/monography/mono_gibr_viin.pdf
Конвенція про боротьбу з незаконними актами, спрямованими проти безпеки морського судноплавства від 10 березня 1988 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_220
Конвенція про боротьбу з незаконними актами, спрямованими проти безпеки цивільної авіації від 23 вересня 1971 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_165.
Конвенція про боротьбу з незаконним захопленням повітряних суден від 16 грудня 1970 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/995_167
Конвенція про кіберзлочинність, ухвалена Радою Європи 23 листопада 2001 р. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_575
Конвенція проти катувань та інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання від 10 грудня 1984 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/995_085
Міжнародна конвенція про боротьбу з актами ядерного тероризму від 13 квітня 2005 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_d68
Міжнародна конвенція про боротьбу з бомбовим тероризмом від 16 грудня 1997 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_374
Міжнародна конвенція про боротьбу із захопленням заручників від 17 грудня 1979 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_087
Міжнародна конвенція про боротьбу з фінансуванням тероризму від 9 грудня 1999 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/995_518
Міжнародна конвенція про захист усіх осіб від насильницьких зникнень від 20 грудня 2006 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/995_l54
URL: http://dspace.univd.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/5173/Kryminalno_pravovi%20ta%20kryminolohichni%20zasoby%20protydii%20zlochynam%20proty%20hromadskoi%20bezpeky%20ta%20publichnoho%20poriadku_konferentsiia_2019. pdf?sequence=1&isAllowed=y
Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 8 червня 2012 року «Про нову редакцію Воєнної доктрини України»: Указ Президента України від 08.06.2012. Офіц. вісн. України. 2012. № 45. Ст. 1750.
Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 грудня 2012 року «Про Концепцію реформування і розвитку Збройних сил України на період до 2017 року»: Указ Президента України від 29.12.2012 № 772/2012. Офіц. вісн. України. 2013. № 9. Ст. 326.
Основні напрями реформування і розвитку Збройних сил України на період до 2017 року. К.: Мін-во оборони України, 2013. 22 с.
Біла книга – 2012. Збройні сили України. К.: Мін-во оборони України; Ген. штаб Збройних сил України, 2013. 77 с.