FEATURES OF MARKETING IN DEVELOPMENT IN MODERN CONDITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-8273/2024-6-27

Keywords:

development, marketing, real estate, investment, construction, project, real estate market, marketing complex

Abstract

Introduction. Development as a specific type of activity associated with the involvement of many participants in its implementation is considered. The relevance of studying the key principles of marketing activity in modern conditions has been proven, which will create a basis for the successful functioning of a development company on the market, increase its competitiveness and ensure the effectiveness of the implementation of development projects. Purpose. The article is devoted to identifying the characteristics of development and systematization on this basis of the peculiarities of marketing in development activities. Methods. The article uses a monographic method in studying the latest research and publications on the essence and meaning of marketing, features of development activity, methods of systemic, dialectical approaches and the method of logical generalization in the systematization of characteristic features of marketing. Results. Marketing is considered as a function of enterprise management, includes the definition and application of means and measures of product promotion, conducting a comprehensive analysis of the market and consumers, determining the conformity of product characteristics to consumer requests, identifying opportunities for their coordination, creating a basis for pricing, establishing sales channels and effective communication system with partners and consumers. It has been established that development is a specific type of activity. It has characteristics associated with the specifics of real estate as a product, the real estate market, and development activity as a process. Systematized characteristic features of marketing in development, related to established characteristics of development. Conclusion. The revealed characteristics of development and corresponding characteristic features of marketing in this type of activity were proposed to be taken into account when developing a marketing complex. Prospects for further research are outlined regarding the selection among the identified characteristic features of marketing activity in the development of the most significant at the current stage of functioning, the determination on this basis of the components of the marketing complex and their content, which would fully take into account the specifics of the development.

References

Багорка М.О. Комплексна аналітична оцінка маркетингової діяльності підприємств як основа прийняття антикризових управлінських рішень. Вісник соціально-економічних досліджень. 2023. № 1–2(84–85). С. 91–102. URL: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8084 (дата звернення: 12.08.2024).

Овсієнко Н. Особливості маркетингової діяльності підприємств будівельної галузі. Економіка та суспільство. 2021. Вип. 26. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-26-26 (дата звернення: 12.08.2024).

Данилюк Т.I. Маркетинг у сфері послуг. Економічний часопис Волинського національного університету імені Лесі Українки. 2021. № 2. С. 128–136. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/echcenu_2021_2_17 (дата звернення: 12.08.2024).

Лишенко М.О., Макаренко Н.О. Теоретичні основи маркетингової концепції управління та формування стратегії розвитку підприємства в умовах сталості. Український журнал прикладної економіки та техніки. 2023. Том 8. № 1. С. 33–40. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-1-5 (дата звернення: 10.08.2024).

Гронська M.В. Особливості маркетингової діяльності будівельного підприємства. Економіка та держава. 2014. № 9. С. 28–30. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecde_2014_9_8 (дата звернення: 12.08.2024).

Кузьменко О.В., Сергєєва О.Р., Теслєва А.В. Щодо розвитку вітчизняного девелопменту. Європейський вектор економічного розвитку. 2020. № 1. С. 79–88. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ever_2020_1_9 (дата звернення: 12.08.2024).

Білоброва Т.О. Девелопмент на ринку нерухомості України. Науковий вісник Полтавського університету споживчої кооперації України. 2008. № 4 (31). С. 54–59. URL: http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/3204/1/stattya_development.pdf (дата звернення: 12.08.2024)

Рашковський О.А. Особливості регулювання девелопментської діяльності в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 4. С. 112–114. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2016_4_27 (дата звернення: 12.08.2024).

Кіщенко Т.Є., Гусарова Л.В., Боліла Н.В. Девелопмент – методологія втілення проектів інвестування будівництва. Eфективна економіка. 2018. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6407 (дата звернення: 12.08.2024).

Тацій Ю.О. Аналіз доцільності формування та виведення на ринок нового об’єкту нерухомості. Містобудування та територіальне планування. 2013. Вип. 47. С. 611–617. URL: https://repositary.knuba.edu.ua/server/api/core/bitstreams/6c7f2db1-fe13-4d54-b54c-f5035a74b9ff/content (дата звернення: 12.08.2024).

Bahorka M.O. (2023) Kompleksna analitychna otsinka marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv yak osnova pryiniattia antykryzovykh upravlinskykh rishen [Complex analytical assessment of marketing activities of enterprises as a basis for making anti-crisis management decisions]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen – Herald of socio-economic research, vol. 1–2 (84–85), pp. 91–102. Available at: https://dspace.dsau.dp.ua/handle/123456789/8084 (accessed August 12, 2024)

Ovsiienko N. (2021) Osoblyvosti marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv budivelnoi haluzi [Peculiarities of marketing activity of construction industry enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, vol. 26. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-26-26 (accessed August 12, 2024)

Danyliuk T.I. (2021) Marketynh u sferi posluh [Marketing in the field of services]. Ekonomichnyi chasopys Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky – Economic journal of Volyn National University named after Lesya Ukrainka, vol. 2, pp. 128–136. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/echcenu_2021_2_17 (accessed August 12, 2024)

Lyshenko M.O., Makarenko N.O. (2023) Teoretychni osnovy marketynhovoi kontseptsii upravlinnia ta formuvannia stratehii rozvytku pidpryiemstva v umovakh stalosti [Theoretical foundations of the marketing concept of management and formation of the enterprise development strategy in conditions of sustainability]. Ukrainskyi zhurnal prykladnoi ekonomiky ta tekhniky – Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology, vol. 8, no 1, pp. 33–40. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2023-1-5 (accessed August 10, 2024)

Hronska M.V. (2014) Osoblyvosti marketynhovoi diialnosti budivelnoho pidpryiemstva [Peculiarities of marketing activity of a construction enterprise]. Ekonomika ta derzhava – Economy and the state, vol. 9, pp. 28–30. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecde_2014_9_8 (accessed August 12, 2024)

Kuzmenko O.V., Serhieieva O.R. and Teslieva A.V. (2020) Shchodo rozvytku vitchyznianoho development [Regarding the development of domestic development]. Yevropeiskyi vektor ekonomichnoho rozvytku – European vector of economic development, vol. 1, pp. 79–88. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ever_2020_1_9 (accessed August 12, 2024)

Bilobrova T.O. (2008) Development na rynku nerukhomosti Ukrainy [Development in the real estate market of Ukraine]. Naukovyi visnyk Poltavskoho universytetu spozhyvchoi kooperatsii Ukrainy – Scientific Bulletin of the Poltava University of Consumer Cooperation of Ukraine, vol. 4 (31), pp. 54–59. Available at: http://dspace.puet.edu.ua/bitstream/123456789/3204/1/stattya_development.pdf (accessed August 12, 2024)

Rashkovskyi O.A. (2016) Osoblyvosti rehuliuvannia developmentskoi diialnosti v Ukraini [Peculiarities of regulation of development activity in Ukraine]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, vol. 4, pp. 112–114. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2016_4_27 (accessed August 12, 2024)

Kishchenko T.E., Gusarova L.V. and Bolila N.V. (2018) Development – metodolohiia vtilennia proektiv investuvannia budivnytstva [Development – methodology of construction investment projects embodiment] Efektyvna ekonomika – Efficient economy, vol. 6, Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6407 (accessed August 12, 2024)

Tatsii Yu.O. (2013) Analiz dotsilnosti formuvannia ta vyvedennia na rynok novoho obiektu nerukhomosti [Analysis of the feasibility of forming and bringing a new real estate object to the market]. Mistobuduvannia ta terytorialne planuvannia – Urban planning and territorial planning, vol. 47, pp. 611–617. Available at: https://repositary.knuba.edu.ua/server/api/core/bitstreams/6c7f2db1-fe13-4d54-b54c-f5035a74b9ff/content (accessed August 12, 2024)

Published

2024-09-27

How to Cite

Fisunenko, P., Podriez, V., & Spyrydonenkov, V. (2024). FEATURES OF MARKETING IN DEVELOPMENT IN MODERN CONDITIONS. Український економічний часопис, (6), 167–173. https://doi.org/10.32782/2786-8273/2024-6-27