ТЕНДЕНЦІЇ ГАРМОНІЗАЦІЇ ПОДАТКУ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ ДО ВИМОГ ЄС У ГРУЗІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33244/2617-5940.2.2022.39-65

Ключові слова:

економічна інтеграція, гармонізація законодавства з Європейським Союзом, гармонізація непрямих податків

Анотація

Стаття стосується такого актуального питання процесів економічної інтеграції як оптимізація непрямих податків, врахування та зближення інтересів платників податків, що працюють у різних країнах. Угода про асоціацію Грузії з Європейським Союзом та основні застереження процесів економічної інтеграції включають зобов’язання податкового адміністрування, прозорість, обмін інформацією, співпрацю у захисті принципів чесної конкуренції, включаючи обмін досвідом у боротьбі із шахрайством та зловживання системою податку на додану вартість (непрямого оподаткування). Їх реалізація насамперед передбачає гармонізацію законодавства Грузії із законодавством ЄС та міжнародно- правовими документами. З моменту підписання Угоди про асоціацію норми непрямого оподаткування в Податковому кодексі неодноразово змінювалися – законодавство уточнювалося та спрощувалося. Але серед податків усе ж найскладнішим є розрахунок податку на додану вартість, саме з цим податком пов’язана основна частина збитків, корупції чи порушень в адмініструванні. Тепер коли Європейська Рада визнала перспективу членства Грузії в Союзі з метою забезпечення відповідності статусу, є мотивація оцінити, наскільки сфера поточного регулювання ПДВ є близькою до найкращої практики та визначити можливість перенаправлення виявлені відхилення. З прагматичної точки зору також важливо і заслуговує на увагу те, що основним джерелом доходів державного бюджету Грузії (90 %) є податки, а серед них найбільшу питому вагу займає податок на додану вартість (40–45 %). Зростання надходжень до бюджету значною мірою залежить від динаміки зростання зовнішньоторговельного обороту країни. Оскільки Грузія бере активну участь у міжнародних торгово-економічних відносинах, для мобілізації коштів у державному бюджеті та підвищення конкурентоспроможності в економіці необхідно, щоб податки в країні, включаючи ПДВ, були повністю гармонізовані з податком норми держав- членів ЄС. Зважаючи на зазначену актуальність та основні мотиви, автори зосереджуються на досвіді регулювання податку на додану вартість у країнах-членах ЄС та Грузії. На основі емпіричних даних у статті стверджується, що максимальна гармонізація ПДВ у Грузії з вимогами країн ЄС збільшить зовнішньоторговельний оборот і сприятиме збільшенню податкових надходжень до державного бюджету.

Посилання

Association Agreement between Georgia on the one hand and the European Union and the European Atomic Energy Union and their member states on the other hand – 27/06/2014.

Tax Code of Georgia, consolidated version.

Order No. 326 of the Minister of Finance of Georgia, "On Administration of Taxes" on making changes to Order No. 996 of the Minister of Finance of Georgia

dated December 31, 2010; St. Tbilisi; December 30, 2020.

Paola Conconi; Carlo Perroni; Raymond Riezman; Is partial tax harmonization desirable? Journal of Public Economics, Volume 92, Issues 1–2, February 2008, Pages 254–267.

Steffen Osterloh Friedrich Heinemann; The political economy of corporate tax harmonization – Why do European politicians (dis)like minimum tax rates? European Journal of Political Economy, Volume 29, March 2013, Pages 18–37.

Ourania Karakosta, Christos Kotsogiannis, Miguel-Angel Lopez-Garcia; Indirect tax harmonization and global public goods; International Tax and Public Finance 21, 29–49 (2014).

Kristian Behrens, Jonathan H. Hamilton, Gianmarco I.P. Ottaviano, Jacques-FrançoisThisse; Commodity tax harmonization and the location of industry; Journal of International Economics, Volume 72, Issue 2, July 2007, Pages 271–291.

Кадомцева С. В., Золотарева Ю. О. Налоговая гармонизация в условиях развития международных экономических объединений. Научные исследования экономического факультета. Электронный журнал. 2017. Том 9, выпуск 3. С. 28–45.

Christos Kotsogiannis, Miguel-AngelLopez-Garcia, Gareth D.Myles, The origin principle, tax harmonization and public goods; Economics Letters Volume 87, Issue 2, May 2005, Pages 211–219.

Vander Lucas, Tax harmonisation and the origin principle; Economics Letters, Volume 71, Issue 1, April 2001, Pages 111–115.

Christos Kotsogiannis, Miguel-Angel Lopez-Garcia; On commodity tax harmonization and public goods provision; Pacific Economic Review, Volume 23, Issue 6 December 2021; Pages 1220–1227.

Krasnov, A.; Okanova, A.; Yeraliyeva, Y.; Kozhakhmetova, M.; Karshalova, A.; Aitkazina, M. 2020. Development of the financial policy of the Eurasian economic union countries: tax harmonization. Entrepreneurship and Sustainability Issues 8(1): 138–149.

Chi-Chur Chao, Eden S. H. Yu; Environmental Impacts of Tariff and Tax Reforms Under Origin and Destination Principles; Pacific Economic Review, Volume 20, Issue 2; Special Issue: Taxation and Macroeconomics, May 2015, Pages 310–322.

Assaf Razin Efraim Sadka, International tax competition and gains from tax harmonization, Economics Letters, Volume 37, Issue 1, September 1991, Pages 69–76.

Gebhard Kirchgässner, Werner W. Pommerehne; Tax harmonization and tax competition in the European Union: Lessons from Switzerland; Journal of Public Economics; Volume 60, Issue 3, June 1996, Pages 351–371.

Юренев Ю. Обзор налогов в Европе: сравнительная таблица главных налогов для физических и юридических лиц. URL: https://prian.ru/pub/obzor-nalogov-v-evrope-sravnitelnaya-tablica-glavnyhnalogov-dlya-fizicheskih-i-yuridicheskih-lic.html

Ministry of Economy and Sustainable Development of Georgia. URL: http://www.economy.ge/?page=ecopolitic&s=12

Akhalaia, N., Jalagonia, D., Liparteliani, N.; Teaching Some Issues of Problem Solving and Decision Making in the Social Science; 2012 4th International Conference "Problems of Cybernetics and Informatics", PCI 2012 – Proceedings, 2012, 6486483. URL: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=55646561300

John R. McGowan; B. Anthony Billings; An analysis of the European community VAT: Implications for U.S. tax policy; ournal of International Accounting, Auditing and Taxation, Volume 6, Issue 2, 1997, Pages 131–148.

G. Bedianashvili, Yu. B. Ivanov, T. V. Paientko. Tax Reforms in Ukraine and Georgia. Journal of Tax Reform. 2019. 5(2). Р. 107–128.

Michael Keen; Sajal Lahiri; Pascalis Raimondos-Møller; Tax principles and tax harmonization under imperfect competition: A cautionary example; European Economic Review; Volume 46, Issue 8, September 2002. Pages 1559–1568.

Yoshiaki Ohsawa. A spatial tax harmonization model; European Economic Review; Volume 47, Issue 3, June 2003, Pages 443–459.

Pavel Semerád; Lucie Bartůňková. VAT Control Statement as a Solution to Tax Evasion in the Czech Republic; 19th International Conference Enterprise and Competitive Environment 2016, ECE 2016, 10–11, March 2016, Brno, Czech Republic; Procedia – Social and Behavioral Sciences 220 (2016). Р. 417–423.

Tomasz Strąka, Michał Tuszyńsk. Quantitative analysis of a private tax rulings corpus; 24th International Conference on Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems; Procedia Computer Science 176 (2020) 2445–2455.

Amita Majumder; Ranjan Ray; Sattwik Santra; Should commodity tax rates be uniform across regions in a heterogeneous country? Evidence from India; Journal of Policy Modeling; Volume 43, Issue 6, November–December 2021, Pages 1310–1331.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-24

Як цитувати

Джалагонія, Д., Папаскуа, Ю., Тезіашвілі, Л., & Кучма, О. (2022). ТЕНДЕНЦІЇ ГАРМОНІЗАЦІЇ ПОДАТКУ НА ДОДАНУ ВАРТІСТЬ ДО ВИМОГ ЄС У ГРУЗІЇ. Збірник наукових праць Державного податкового університету, (2), 39–65. https://doi.org/10.33244/2617-5940.2.2022.39-65