ENSURING THE COMPETITIVENESS OF DOMESTIC ENTERPRISES IN THE CONVENTION OF THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33244/2617-5940.1.2021.199-213

Keywords:

pandemic COVID-19, competitive advantages, enterprise competitiveness, online trade, digital transformation, digitalization of enterprise activity

Abstract

The article considers the impact of quarantine restrictions introduced through the COVID-19 pandemic on the activities of domestic enterprises in various sectors of the economy. The consequences and anti-crisis actions of the heads of enterprises used to minimize the negative impact of the pandemic are determined. The risks and new opportunities for the development of enterprises and increasing the efficiency of their activities caused by the pandemic are highlighted. The directions of transformation of activity and management of enterprises in order to ensure their competitiveness in post-pandemic realities are substantiated. The following methods were used in the study: analysis and synthesis, induction and deduction, logical generalization, comparison, tabular method.

References

Гордей О.Д., Безноско К.О., Мерва А.О. Вплив пандемії COVID-19 на економічне зростання в Україні. Збірник наукових праць Університету державної фіскальної служби України. 2020. Випуск 1-2. С. 49-63. URL: http://ojs.nusta.edu.ua/index.php/ojs2/article/view/411/577

Наслідки епідемії COVID-19 та карантинних заходів для провідних секторів економіки України. Дослідження за результатами глибинних інтерв‘ю з власниками та топ-менеджерами українських компаній. Київ–Харків: Видавець О. А. Мірошниченко, 2020. 188 с.

Тер-Карапетянц Ю. М. Вплив кризи на маркетингову діяльність підприємств. Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка». 2020. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7976

Литвиненко С. Л., Цвик Ю. А., Грицик Т. О., Гущик О. Л. Виклики та можливості для українського бізнесу в умовах продовження карантинних заходів. Електронне наукове фахове видання «Ефективна економіка». 2020. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2020/91.pdf

Uber, Airbnb, Disney, Tesla. Пандемія коронавіруса привела до безпрецедентних масових звільнень. URL: https://nv.ua/biz/markets/uber-airbnb-disney-tesla-koronavirus-i-karantin-privel-k-besprecedentnym-massovym-uvolneniyam-50086807.html

Жосан Г. В., Кириченко Н. В. Дослідження методів управління підприємством в умовах пандемії COVID-19. Науковий погляд: економіка та управління. 2020. №2 (68). С. 125-128.

Чинники, складові і результати запровадження і реалізації антикризової політики в окремих країнах світу та Україні. Прогноз соціально-економічного розвитку України у 2021р. / Наук. ред. В.Юрчишин. Київ: Заповіт, 2021, 200 c.

Нова нормальність. KPMG Review Magazine. 2020. № 8. 61 с. URL: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/ua/pdf/2020/10/KPMG-Review-Magazine-8-ukr.pdf

Василькова Н. Антикризовий маркетинг в умовах пандемії коронавірусу. Сучасні технології комерційної діяльності і логістики: зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. (Київ, 21–22 травня 2020 р.). К.: КНЕУ, 2020. С. 117–119. URL: https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/33619/Stkdl_20_50.pdf?sequence=1&isAllowed=y

COVID-19: зміни в маркетингу та рекламі. Частина 2. Factum Group Ukraine у партнерстві з Всеукраїнською Рекламною Коаліцією. Квітень 2020. URL: https://factum-ua.com/Factum_Group_COVID-19_part2.pdf

Теоретичні, методологічні та практичні аспекти конкурентоспроможності підприємств : монографія / за загальною редакцією професора О.Г. Янкового. Одеса, Атлант, 2017. 514 с. С. 183-190.

Коренюк П.І., Попова О.М., Коренюк З.П. Особливості маркетингової діяльності в сучасних умовах пандемії. Український журнал прикладної економіки. 2020 рік. Том 5. № 4. С. 43-50.

Hordei O., Beznosko K., Merva A. (2020). Impact of the COVID-19 on economic growth activities in Ukraine. Zbirnyk naukovykh prats Universytetu derzhavnoi fiskalnoi sluzhby Ukrainy, Vypusk 1-2, 49-63. Available at: http://ojs.nusta.edu.ua/index.php/ojs2/article/view/411/577

Naslidky epidemii COVID-19 ta karantynnykh zakhodiv dlia providnykh sektoriv ekonomiky Ukrainy. (2020). Doslidzhennia za rezultatamy hlybynnykh interviu z vlasnykamy ta top-menedzheramy ukrainskykh kompanii. Kyiv–Kharkiv: Vydavets O. A. Miroshnychenko, 188.

Ter-Karapetyants Y. (2020). Influence of the crisis on the marketing activities of enterprises. Elektronne naukove fakhove vydannia «Efektyvna ekonomika», vol. 6. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7976

Lytvynenko S., Tsvyk Yu., Hrytsyk T., Hushchyk O. (2020). Challenges and opportunities for Ukrainian business in conditions of prolonged quarantine measures. Elektronne naukove fakhove vydannia «Efektyvna ekonomika», vol. 5. Available at: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/5_2020/91.pdf

Uber, Airbnb, Disney, Tesla. The coronavirus pandemic has led to unprecedented mass layoffs. Аvailable at: https://nv.ua/biz/markets/uber-airbnb-disney-tesla-koronavirus-i-karantin-privel-kbesprecedentnym-massovymuvolneniyam-50086807.html

Zhosan H., Kyrychenko N. (2020). Research of enterprise management methods in the convention of the COVID-19 pandemic. Naukovyi pohliad: ekonomika ta upravlinnia, vol. 2 (68), 125-128.

Chynnyky, skladovi i rezultaty zaprovadzhennia i realizatsii antykryzovoi polityky v okremykh krainakh svitu ta Ukraini. (2021). Prohnoz sotsialno-ekonomichnoho rozvytku Ukrainy u 2021r. / Nauk. red. V.Iurchyshyn. Kyiv: Zapovit, 200.

Nova normalnist. (2020). KPMG Review Magazine, vol. 8, 61. Available at: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/ua/pdf/2020/10/KPMG-Review-Magazine-8-ukr.pdf

Vasilkova N. (2020). Сrisis marketing during the coronavirus pandemic. Антикризовий маркетинг в умовах пандемії коронавірусу. Suchasni tekhnolohii komertsiinoi diialnosti i lohistyky: zb. materialiv Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. (Kyiv, 21–22 travnia 2020 r.). K.: KNEU, 117–119. Available at: https://ir.kneu.edu.ua/bitstream/handle/2010/33619/Stkdl_20_50.pdf?sequence=1&isAllowed=y

COVID-19: zminy v marketynhu ta reklami. (2020). Chastyna 2. Factum Group Ukraine u partnerstvi z Vseukrainskoiu Reklamnoiu Koalitsiieiu. April. Available at: https://factum-ua.com/Factum_Group_COVID-19_part2.pdf

Teoretychni, metodolohichni ta praktychni aspekty konkurentospromozhnosti pidpryiemstv : monohrafiia / za zahalnoiu redaktsiieiu profesora O.H. Yankovoho. Odesa, Atlant, 2017, 514, 183-190.

Korenyuk P.I., Popova A.N., Korenyuk Z.P. (2020). Features of marketing activity in the modern conditions of a pandemic. Ukrainian Journal of Applied Economics. 2020, Volume 5, vol. 4, 43-50.

Published

2021-05-27

How to Cite

Tkachenko, V. (2021). ENSURING THE COMPETITIVENESS OF DOMESTIC ENTERPRISES IN THE CONVENTION OF THE COVID-19 PANDEMIC. Збірник наукових праць Державного податкового університету, (1), 199–213. https://doi.org/10.33244/2617-5940.1.2021.199-213