THE ISSUE OF CONSUMER SOVEREIGNTY IN LIBERTARIAN CONCEPTS OF PUBLIC GOVERNANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33244/2617-5940.1-2.2020.127-140

Keywords:

consumer sovereignty, doctrine, libertarianism, concept

Abstract

The relevance of the article is due to the topicality of the issue of the possibility of using libertarian concepts of public administration at the present stage of Ukrainian statehood. The article is aimed to promote in-depth analysis of the consumer sovereignty notions present in libertarian concepts of public administration. The views on consumer sovereignty, which were held by one of the founders of modern libertarianism, Ludwig von Mises, are revealed. The assessments of the consumer sovereignty doctrine made by Murray Newton Rothbard and A. Rand – prominent supporters of libertarianism, who were opponents of this doctrine, are highlighted. It is concluded that in the decision-making process on state intervention in the economy, in particular the regulation of the consumer goods market, it is necessary to take into account the following aspects of consumer sovereignty: 1) it is legitimate to talk about the existence of only limited consumer sovereignty today; 2) taking into consideration the current trend in consumption, in which the consumer is either looking for goods with individual traits or resorting to actions aimed at producing goods following the characteristics of his needs, we can assume that over time consumer influence on production will increase.

References

Гэлбрейт Дж. Новое индустриальное общество : пер. с англ. М. : Прогресс, 1969. 479, [1] с.

Макконнелл К.Р., Брю С.Л. Экономикс: принципы, проблемы и политика : пер. с 14-го англ. изд. М. : ИНФРА-М, 2003. ХХХVI, 905, О-27, С-39, [1] с.

Hutt W.H. The Concept of Consumers’ Sovereignty // The Economic Journal. 1940.Vol. 50, No. 197. P. 66–77. URL: https://www.jstor.org/stable/2225739 (дата звернення: 4.08.2020).

Lange O. Dzieła. Т. 3. Ekonomia polityczna. Warszawa : PWN, 1975. 982, [2] s.

Алейнікова О.В. Концепція раціональної поведінки споживача та мотиви ірраціональності // Економiка та держава. 2014. № 3. С. 27–30. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecde_2014_3_7 (дата звернення: 4.08.2020).

Bylok F. Prosumpcja jako forma innowacji na współczesnym rynku // Konsumpcja i innowacje / red. nauk. A. Olejniczuk-Merta. Warszawa, 2015. S. 49–61. URL: https://docplayer.pl/2286565-Konsumpcja-i-innowacje.html (дата звернення: 4.08.2020).

Iwasiński Ł. Przyczynek do rozważań nad suwerennością konsumenta w epoce danetyzacji i Big Data // Kultura–Historia–Globalizacja. 2017. Nr 21. S. 119–133. URL: https://www.researchgate.net/publication/31768996 (дата звернення: 4.08.2020).

Мизес Л. Человеческая деятельность: Трактат по экономической теории. 2-е испр. изд. Челябинск : Социум, 2005. URL: https://www.koob.ru/mizes_lyudvig/ (дата звернення: 5.08.2020).

Сміт А. Добробут націй: Дослідження про природу та причини добробуту націй : пер. з англ. Київ : Port-Royal, 2001. 593, [1] c.

Rothbard M.N. Man, Economy, and State: A Treatise on Economic Principles ; Power and Market: Government and the Economy. Second Ed. Auburn : Ludwig von Mises Institute, 2009. LXI, 1438, [1] p. URL: https://mises.org/library/man-economy-and-state-power-and-market (дата звернення: 5.08.2020).

Murphy R.P. Mises i Rothbard o suwerenności konsumenta : tłum. z ang. / Instytut Edukacji Ekonomicznej im. Ludwiga von Misesa. URL: https://mises.pl/blog/2004/06/10/128/ (дата звернення: 4.08.2020).

Рэнд, А. Апология капитализма : пер. с англ. М. : Новое литературное обозрение, 2003. URL: http://www.urantia-s.com/library/rand/apologiya_kapitalizma/full (дата звернення: 4.08.2020).

Гэлбрейт Дж. Экономические теории и цели общества ; пер. с англ. М. : Прогресс, 1976. URL: http://www.library.fa.ru/files/galbraith.pdf (дата звернення: 4.08.2020).

Гэлбрейт Дж.К. Экономика невинного обмана: правда нашего времени : пер. с англ. М. : Европа, 2009. 86, [2] с.

Гэлбрейт Дж.К. Общество изобилия : пер. с англ. М. : Олимп-Бизнес, 1998. URL: https://www.litres.ru/dzhon-gelbreyt/obschestvo-izobiliya/chitat-onlayn/ (дата звернення: 4.08.2020).

Gelbreyt, Dzh. (1969). New industrial society: transl. from English. Moscow: Progress. 479, [1] s. [in Russian] 2. McConnell, C.R., Brue, S.L. (2003). Economics. Principles, problems, and policies: 14rd transl. Moscow. ХХХVI, 905, О-27, С-39, [1] с. [in Russian]

Hutt, W.H. (1940). The Concept of Consumers’ Sovereignty. The Economic Journal. Vol. 50, No. 197. P. 66–77. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/2225739.

Lange O. Dzieła. Т. (1975). 3. Ekonomia polityczna. Warszawa : Poland. 982, [2] s. [in Polish]

Aleinikova, O.V. (2014). The concept of rational consumer behavior and motives of irrationality. Ekonomika ta derzhava. 2014. № 3. С. 27–30. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecde_2014_3_7.

Bylok, F. (2015). Prosumpcja jako forma innowacji na współczesnym rynku. Konsumpcja i innowacje. Retrieved from: https://docplayer.pl/2286565-Konsumpcja-i-innowacje.html.

Iwasiński, Ł. (2017). Przyczynek do rozważań nad suwerennością konsumenta w epoce danetyzacji i Big Data. Kultura–Historia–Globalizacja. Nr 21. S. 119–133. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/31768996.

Mizes, L. (2005). Human Action: A Treatise of Economics. 2nd ed. Cheljabinsk : Socium. Retrieved from: https://www.koob.ru/mizes_lyudvig/.

Smith, А. Welfare of Nations: Research on the Nature and Causes of the Welfare of Nations. transl. from English. Kyiv : Port-Royal, 2001. 593, [1] c. [in Ukrainian].

Rothbard, M.N. (2009). Man, Economy, and State: A Treatise on Economic Principles ; Power and Market: Government and the Economy. 2nd ed. Auburn : Ludwig von Mises Institute, LXI, 1438, [1] p. Retrieved from: https://mises.org/library/man-economy-and-state-power-and-market.

Murphy, R.P. (2004). Mises i Rothbard o suwerenności konsumenta : transl. from English. Instytut Edukacji Ekonomicznej im. Ludwiga von Misesa. Retrieved from: https://mises.pl/blog/2004/06/10/128/.

Rand, А. (2003). Apology of capitalism. transl. from English. Moscow. Novoe literaturnoe obozrenie. Retrieved from: http://www.urantia-s.com/library/rand/apologiya_kapitalizma/full.

Galbraith, J.K. (1976). Economics and the Public Purpose. transl. from English. Moscow: Progress. Retrieved from: http://www.library.fa.ru/files/galbraith.pdf.

Galbraith, J.K. (2009). The Economics of Innocent Fraud: Truth for Our Time. transl. from English. Moscow: Evropa. 86, [2] с. [in Russian]

Galbraith, J.K. (1998) The Affluent Society transl. from English. Moscow: Olimp-Biznes, 1998. Retrieved from: https://www.litres.ru/dzhon-gelbreyt/obschestvo-izobiliya/chitat-onlayn/.

Published

2020-11-27

How to Cite

Kaplenko, H. (2020). THE ISSUE OF CONSUMER SOVEREIGNTY IN LIBERTARIAN CONCEPTS OF PUBLIC GOVERNANCE. Збірник наукових праць Державного податкового університету, (1-2), 127–140. https://doi.org/10.33244/2617-5940.1-2.2020.127-140