ПИТАННЯ ПРО СУВЕРЕНІТЕТ СПОЖИВАЧА В ЛІБЕРТАРІАНСЬКИХ КОНЦЕПЦІЯХ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ
DOI:
https://doi.org/10.33244/2617-5940.1-2.2020.127-140Ключові слова:
суверенітет споживача, доктрина, лібертаріанство, концепціяАнотація
Актуальність статті зумовлена злободенністю питання про можливості використання лібертаріанських концепцій публічного управління на сучасному етапі українського державотворення. Завданням статті є сприяти поглибленню аналізу уявлень про суверенітет споживача, наявних у лібертаріанських концепціях публічного управління. Розкрито погляди на суверенітет споживача, яких додержувався один із фундаторів сучасного лібертаріанства Л. фон Мізес. Висвітлено оцінки доктрини суверенітету споживача, зроблені М.Н. Роттбардом і А. Ренд – визначними прихильниками лібертаріанства, що виступили в ролі опонентів цієї доктрини. Зроблено висновок, що в процесі прийняття рішень щодо державного втручання в економіку, зокрема регулювання ринку споживчих благ, необхідно брати до уваги насамперед такі аспекти суверенітету споживача: 1) сьогодні правомірно говорити про існування лише обмеженого суверенітету споживача; 2) ураховуючи сучасну тенденцію в споживанні, за якою споживач або шукає блага з індивідуальними рисами, або вдається до дій, спрямованих на виробництво благ відповідно до особливостей його потреб, можна припустити, що із часом вплив споживачів на виробництво буде посилюватися.
Посилання
Гэлбрейт Дж. Новое индустриальное общество : пер. с англ. М. : Прогресс, 1969. 479, [1] с.
Макконнелл К.Р., Брю С.Л. Экономикс: принципы, проблемы и политика : пер. с 14-го англ. изд. М. : ИНФРА-М, 2003. ХХХVI, 905, О-27, С-39, [1] с.
Hutt W.H. The Concept of Consumers’ Sovereignty // The Economic Journal. 1940.Vol. 50, No. 197. P. 66–77. URL: https://www.jstor.org/stable/2225739 (дата звернення: 4.08.2020).
Lange O. Dzieła. Т. 3. Ekonomia polityczna. Warszawa : PWN, 1975. 982, [2] s.
Алейнікова О.В. Концепція раціональної поведінки споживача та мотиви ірраціональності // Економiка та держава. 2014. № 3. С. 27–30. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecde_2014_3_7 (дата звернення: 4.08.2020).
Bylok F. Prosumpcja jako forma innowacji na współczesnym rynku // Konsumpcja i innowacje / red. nauk. A. Olejniczuk-Merta. Warszawa, 2015. S. 49–61. URL: https://docplayer.pl/2286565-Konsumpcja-i-innowacje.html (дата звернення: 4.08.2020).
Iwasiński Ł. Przyczynek do rozważań nad suwerennością konsumenta w epoce danetyzacji i Big Data // Kultura–Historia–Globalizacja. 2017. Nr 21. S. 119–133. URL: https://www.researchgate.net/publication/31768996 (дата звернення: 4.08.2020).
Мизес Л. Человеческая деятельность: Трактат по экономической теории. 2-е испр. изд. Челябинск : Социум, 2005. URL: https://www.koob.ru/mizes_lyudvig/ (дата звернення: 5.08.2020).
Сміт А. Добробут націй: Дослідження про природу та причини добробуту націй : пер. з англ. Київ : Port-Royal, 2001. 593, [1] c.
Rothbard M.N. Man, Economy, and State: A Treatise on Economic Principles ; Power and Market: Government and the Economy. Second Ed. Auburn : Ludwig von Mises Institute, 2009. LXI, 1438, [1] p. URL: https://mises.org/library/man-economy-and-state-power-and-market (дата звернення: 5.08.2020).
Murphy R.P. Mises i Rothbard o suwerenności konsumenta : tłum. z ang. / Instytut Edukacji Ekonomicznej im. Ludwiga von Misesa. URL: https://mises.pl/blog/2004/06/10/128/ (дата звернення: 4.08.2020).
Рэнд, А. Апология капитализма : пер. с англ. М. : Новое литературное обозрение, 2003. URL: http://www.urantia-s.com/library/rand/apologiya_kapitalizma/full (дата звернення: 4.08.2020).
Гэлбрейт Дж. Экономические теории и цели общества ; пер. с англ. М. : Прогресс, 1976. URL: http://www.library.fa.ru/files/galbraith.pdf (дата звернення: 4.08.2020).
Гэлбрейт Дж.К. Экономика невинного обмана: правда нашего времени : пер. с англ. М. : Европа, 2009. 86, [2] с.
Гэлбрейт Дж.К. Общество изобилия : пер. с англ. М. : Олимп-Бизнес, 1998. URL: https://www.litres.ru/dzhon-gelbreyt/obschestvo-izobiliya/chitat-onlayn/ (дата звернення: 4.08.2020).
Gelbreyt, Dzh. (1969). New industrial society: transl. from English. Moscow: Progress. 479, [1] s. [in Russian] 2. McConnell, C.R., Brue, S.L. (2003). Economics. Principles, problems, and policies: 14rd transl. Moscow. ХХХVI, 905, О-27, С-39, [1] с. [in Russian]
Hutt, W.H. (1940). The Concept of Consumers’ Sovereignty. The Economic Journal. Vol. 50, No. 197. P. 66–77. Retrieved from: https://www.jstor.org/stable/2225739.
Lange O. Dzieła. Т. (1975). 3. Ekonomia polityczna. Warszawa : Poland. 982, [2] s. [in Polish]
Aleinikova, O.V. (2014). The concept of rational consumer behavior and motives of irrationality. Ekonomika ta derzhava. 2014. № 3. С. 27–30. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecde_2014_3_7.
Bylok, F. (2015). Prosumpcja jako forma innowacji na współczesnym rynku. Konsumpcja i innowacje. Retrieved from: https://docplayer.pl/2286565-Konsumpcja-i-innowacje.html.
Iwasiński, Ł. (2017). Przyczynek do rozważań nad suwerennością konsumenta w epoce danetyzacji i Big Data. Kultura–Historia–Globalizacja. Nr 21. S. 119–133. Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/31768996.
Mizes, L. (2005). Human Action: A Treatise of Economics. 2nd ed. Cheljabinsk : Socium. Retrieved from: https://www.koob.ru/mizes_lyudvig/.
Smith, А. Welfare of Nations: Research on the Nature and Causes of the Welfare of Nations. transl. from English. Kyiv : Port-Royal, 2001. 593, [1] c. [in Ukrainian].
Rothbard, M.N. (2009). Man, Economy, and State: A Treatise on Economic Principles ; Power and Market: Government and the Economy. 2nd ed. Auburn : Ludwig von Mises Institute, LXI, 1438, [1] p. Retrieved from: https://mises.org/library/man-economy-and-state-power-and-market.
Murphy, R.P. (2004). Mises i Rothbard o suwerenności konsumenta : transl. from English. Instytut Edukacji Ekonomicznej im. Ludwiga von Misesa. Retrieved from: https://mises.pl/blog/2004/06/10/128/.
Rand, А. (2003). Apology of capitalism. transl. from English. Moscow. Novoe literaturnoe obozrenie. Retrieved from: http://www.urantia-s.com/library/rand/apologiya_kapitalizma/full.
Galbraith, J.K. (1976). Economics and the Public Purpose. transl. from English. Moscow: Progress. Retrieved from: http://www.library.fa.ru/files/galbraith.pdf.
Galbraith, J.K. (2009). The Economics of Innocent Fraud: Truth for Our Time. transl. from English. Moscow: Evropa. 86, [2] с. [in Russian]
Galbraith, J.K. (1998) The Affluent Society transl. from English. Moscow: Olimp-Biznes, 1998. Retrieved from: https://www.litres.ru/dzhon-gelbreyt/obschestvo-izobiliya/chitat-onlayn/.