ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ІННОВАЦІЙНА ТЕХНОЛОГІЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ У СФЕРІ ФІНАНСІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2617-5940.1.2024.5

Ключові слова:

цифрові технології, штучний інтелект, цифровізація освітнього процесу, інструменти штучного інтелекту, якість підготовки фахівців

Анотація

Стаття присвячена дослідженню ролі технологій штучного інтелекту та напрямів їх використання в освітньому процесі підготовки фахівців у закладах вищої освіти. Основна увага зосереджена на розкритті сутності штучного інтелекту, можливостей його застосування у вищій освіті, на аналізі ймовірного впливу цих технологій на якість освітнього процесу, а також на визначенні перспектив подальшого ефективного використання технологій штучного інтелекту у вітчизняній вищій освіті. Метою написання статті є дослідження можливостей та викликів використання штучного інтелекту в освітньому процесі підготовки фахівців у сфері фінансів в якості інноваційного дидактичного інструменту. Для досягнення визначеної мети дослідження було використано ряд загальнонаукових методів, а саме: аналізу та синтезу; порівняння і систематизації; логічного узагальнення; табличний метод. Результати дослідження вказують, що наразі штучний інтелект активно застосовується у сфері освіти. Ключовими напрямами його використання в освітньому процесі підготовки фахівців є такі: електронні асистенти навчання; автоматичне оцінювання завдань; системи відстеження прогресу здобувачів; віртуальні лабораторії та симуляції; підтримка особливих потреб; онлайн-курси та масштабна освіта. Практичні приклади показують, як сучасні технології штучного інтелекту можуть покращити освітній процес і зробити його більш персоналізованим, ефективним та цікавим для здобувачів вищої освіти. Використання штучного інтелекту в освітньому процесі підготовки фахівців у сфері фінансів може бути корисним, але вимагає відповідного рівня цифрових навичок і компетентностей, а також продуманих рішень, зокрема щодо етики, академічної доброчесності, безпеки, конфіденційності та якості вищої освіти. Враховуючи постійний розвиток і вдосконалення власне технологій штучного інтелекту, перспективами подальших наукових досліджень виступають оцінка потенціалу штучного інтелекту як інструмента в освітньому процесі в контексті вдосконалення навчання та забезпечення високого рівня якості вищої освіти.

Посилання

Візнюк І., Буглай Н., Куцак Л., Поліщук А. Використання штучного інтелекту в освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2021. № 59. С. 14–22.

Головіна О. Штучний інтелект: як він вплине на освіту. Нова українська школа. URL: https://nus.org.ua/11.02.2020 (дата звернення: 28.04.2024)

Дем’яненко В. Механізми використання освітніх платформ з елементами штучного інтелекту для формування інформаційно-дослідницької компетентності. Теорія і практика управління соціальними системами. 2020. № 4. С. 93–100. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2020_4_11 (дата звернення: 28.04.2024).

Мельник А. В. Застосування штучного інтелекту в освітньому середовищі: потенціал та виклики. Розвиток педагогічної майстерності майбутнього педагога в умовах освітніх трансформацій : матеріали ІІІ Всеукраїнської наук.-практ. конференції. 7 квітня 2023 р. Глухів, 2023. С. 250–253.

Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2020 р. № 1556-р / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020%D1%80#Text (дата звернення: 29.04.2024).

Соменко Д., Трифонова О., Садовий М. Використання штучного інтелекту та нейромереж в освітньому процесі з фахових дисциплін студентами спеціальності «Професійна освіта (цифрові технології)». Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2023. № 1. С. 45–55.

Шпарик О. Цифрова трансформація середньої освіти: спільні стратегічні вектори США та країн ЄС. URL: https://undip.org.ua (дата звернення: 29.04.2024).

Штучний інтелект. Визначення та значення. Словник англійської мови Collins. URL: https://www.collinsdictionary.com/ (дата звернення: 29.04.2024).

Штучний інтелект, значення, етимологія та інше. Оксфордський словник англійської мови. URL: https://www.oed.com/?tl=true (дата звернення: 30.04.2024).

Bearman M., Ajjawi R. Learning to work with the black box: Pedagogy for a world with Artificial Intelligence. British Journal of Educational Technology. 2023. DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.13337 (дата звернення: 30.04.2024).

Bearman M., Ryan J., Ajjawi R. Discourses of Artificial Intelligence in higher education: A critical literature review. Higher Education. 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-022-00937-2 (дата звернення: 01.05.2024).

Bin-Hady W., Al-Kadi A., et al. Exploring the dimensions of ChatGPT in English language learning: a global perspective. Library Hi Tech, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. DOI: https://doi.org/10.1108/LHT05-2023-0200 (дата звернення: 29.04.2024).

Chu H.-C., Hwang G.-H., Tu Y.-F., Yang K.-H. Roles and research trends of artificial intelligence in higher education: A systematic review of the top 50 most-cited articles. Australasian Journal of Educational Technology. 2022, 38(3), 22–42. DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.7526 (дата звернення: 26.04.2024).

Crompton H., Burke D. Artificial Intelligence in higher education: The state of the field. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2023, 20(1). DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-023-00392-8 (дата звернення: 28.04.2024).

European Commission. A definition of Artificial Intelligence: main capabilities and scientific disciplines. Report High-Level Expert Group on Artificial Intelligence. 2018. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/definition-artificial-intelligence-main-capabilities-and-scientific-disciplines (дата звернення: 01.05.2024)

European Parliament. (2021). European Parliament resolution of 19 May 2021 on artificial intelligence in education, culture and the audiovisual sector (2020/2017(INI)). URL: https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=CELEX:52021IP0238 (дата звернення: 29.04.2024).

European University Association. Artificial intelligence tools and their responsible use in higher education learning and teaching. 2023, February. URL: https://www.eua.eu/resources/publications/1059 (дата звернення: 30.04.2024).

Farrokhnia M., Banihashem S. K., Noroozi O., Wals A. A SWOT analysis of CHATGPT: Implications for educational practice and Research. Innovations in Education and Teaching International. 2023, 1–15. URL: https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2195846 (дата звернення: 30.04.2024).

Half of College Students Say Using AI on Schoolwork Is Cheating or Plagiarism. URL: https://www.bestcolleges.com/research/collegestudents-ai-tools-survey/ (дата звернення: 29.04.2024).

Haristiani N. Artificial Intelligence (AI) Chatbot as Language Learning Medium: An inquiry. Journal of Physics: Conference Series. 2019. URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1387/1/012020/pdf (дата звернення: 29.04.2024).

ISO/IEC TR 24028:2020 (en), Information technology ‒ Artificial intelligence ‒ Overview of trustworthiness in artificial intelligence.

Lenardon J. The regulation of artificial intelligence. Tilburg University. 2017.

Ouyang F., Zheng L., Jiao P. Artificial Intelligence in Online Higher Education: A systematic review of empirical research from 2011 to 2020. Education and Information Technologies. 2022, 27(6), 7893–7925. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-022-10925-9 (дата звернення: 28.04.2024).

Paz-Alonso P., S. Bunge, and S. Ghetti Emergence of Higher Cognitive Functions: Reorganization of Large-Scale Brain Networks During Childhood and Adolescence. Oxford Hand Books. 2014.

Pisica A. I., Edu T., Zaharia R. M., Zaharia R. Implementing Artificial Intelligence in higher education: PROS and cons from the perspectives of Academics. Societies. 2023, 13(5), 118. DOI: https://doi.org/10.3390/soc13050118 (дата звернення: 28.04.2024).

Pratik R. Artificial Intelligence: A Rising Star of Mobile Technology. 2021. URL: https://blog.intuz.com/artificial-intelligence-a-rising-star-of-mobile-technology/?utm_campaign=AI&utm_medium=Quora-ans&utm_source=Quora (дата звернення: 30.04.2024).

Rudolph J., Tan S., Tan S. ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education? Journal of Applied Learning and Teaching. 2023. Т. 6, № 1. Pp. 1–22.

Sabzalieva E., Valentini A. ChatGPT and artificial intelligence in higher education: quick start guide. UNESCO International Institute for Higher Education in Latin America and the Caribbean. 2023. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146.locale=en (дата звернення: 30.04.2024).

Samoili et al. AI WATCH. Defining Artificial Intelligence. JRC Technical Reports. European Union. 2020.

Times Higher Education. AI and the university. 2023. URL: https://www.timeshighereducation.com/campus/spotlight/ai-and-university (дата звернення: 01.05.2024).

Vizniuk, I., Buhlai, N., Kutsak, L., Polishchuk, A. (2021). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v osviti [Use of artificial intelligence in education]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, 59, pp. 14–22.

Holovina, O. Shtuchnyi intelekt: yak vin vplyne na osvitu. [Artificial intelligence: how it will affect education]. Nova ukrainska shkola. Available at: https://nus.org.ua/11.02.2020 (accessed: 28.04.2024)

Demianenko, V. (2020). Mekhanizmy vykorystannia osvitnikh platform z elementamy shtuchnoho intelektu dlia formuvannia informatsiino-doslidnytskoi kompetentnosti. [Mechanisms of using educational platforms with elements of artificial intelligence for the formation of information and research competence]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 4. P. 93–100. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2020_4_11 (accessed: 28.04.2024).

Melnyk, A. V. (2023). Zastosuvannia shtuchnoho intelektu v osvitnomu seredovyshchi: potentsial ta vyklyky. Rozvytok pedahohichnoi maisternosti maibutnoho pedahoha v umovakh osvitnikh transformatsii: materialy III Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii. 7 kvitnia. Hlukhiv, pp. 250–253.

Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini: Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 2 hrudnia 2020 r. № 1556-r / Verkhovna Rada Ukrainy. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020%D1%80#Text (accessed: 29.04.2024).

Somenko, D., Tryfonova, O., Sadovyi, M. (2023). Vykorystannia shtuchnoho intelektu ta neiromerezh v osvitnomu protsesi z fakhovykh dystsyplin studentamy spetsialnosti «Profesiina osvita (tsyfrovi tekhnolohii)». [The use of artificial intelligence and neural networks in the educational process of professional disciplines by students of the specialty «Professional education (digital technologies)»]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: pedahohika. 1, pp. 45–55.

Shparyk, O. Tsyfrova transformatsiia serednoi osvity: spilni stratehichni vektory SShA ta krain YeS. Available at: https://undip.org.ua (accessed: 29.04.2024).

Shtuchnyi intelekt. Vyznachennia ta znachennia. Slovnyk anhliiskoi movy Collins. Available at: https://www.collinsdictionary.com/ (accessed: 29.04.2024).

Shtuchnyi intelekt, znachennia, etymolohiia ta inshe. Oksfordskyi slovnyk anhliiskoi movy. Available at: https://www.oed.com/?tl=true (accessed: 30.04.2024).

Bearman, M., Ajjawi, R. (2023). Learning to work with the black box: Pedagogy for a world with Artificial Intelligence. British Journal of Educational Technology. DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.13337 (accessed: 30.04.2024).

Bearman, M., Ryan, J., Ajjawi, R. (2022). Discourses of Artificial Intelligence in higher education: A critical literature review. Higher Education. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-022-00937-2 (accessed: 01.05.2024).

Bin-Hady W., Al-Kadi A., et al. Exploring the dimensions of ChatGPT in English language learning: a global perspective. Library Hi Tech, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. DOI: https://doi.org/10.1108/LHT05-2023-0200 (accessed: 29.04.2024).

Chu, H.-C., Hwang, G.-H., Tu, Y.-F., & Yang, K.-H. (2022). Roles and research trends of artificial intelligence in higher education: A systematic review of the top 50 most-cited articles. Australasian Journal of Educational Technology, 38(3), 22–42. DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.7526 (accessed: 26.04.2024).

Crompton, H., Burke, D. (2023). Artificial Intelligence in higher education: The state of the field. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1). DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-023-00392-8 (accessed: 28.04.2024).

European Commission. (2018). A definition of Artificial Intelligence: main capabilities and scientific disciplines. Report High-Level Expert Group on Artificial Intelligence. Available at: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/definition-artificial-intelligence-main-capabilities-and-scientific-disciplines (accessed: 01.05.2024).

European Parliament. (2021). European Parliament resolution of 19 May 2021 on artificial intelligence in education, culture and the audiovisual sector (2020/2017(INI)). Available at: https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?uri=CELEX:52021IP0238 (accessed: 29.04.2024).

European University Association. (2023, February). Artificial intelligence tools and their responsible use in higher education learning and teaching. Available at: https://www.eua.eu/resources/publications/1059 (accessed: 30.04.2024).

Farrokhnia, M., Banihashem, S. K., Noroozi, O., & Wals, A. (2023). A SWOT analysis of CHATGPT: Implications for educational practice and Research. Innovations in Education and Teaching International, 1–15. DOI: https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2195846 (accessed: 30.04.2024).

Half of College Students Say Using AI on Schoolwork Is Cheating or Plagiarism. Available at: https://www.bestcolleges.com/research/collegestudents-ai-tools-survey/ (accessed: 29.04.2024).

Haristiani N. (2019). Artificial Intelligence (AI) Chatbot as Language Learning Medium: An inquiry. Journal of Physics: Conference Series. Available at: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1387/1/012020/pdf (accessed: 29.04.2024).

ISO/IEC TR 24028:2020 (en), Information technology ‒ Artificial intelligence ‒ Overview of trustworthiness in artificial intelligence.

Lenardon, J. (2017). The regulation of artificial intelligence. Tilburg University.

Ouyang, F., Zheng, L., Jiao, P. (2022). Artificial Intelligence in Online Higher Education: A systematic review of empirical research from 2011 to 2020. Education and Information Technologies, 27(6), 7893–7925. DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-022-10925-9 (accessed: 28.04.2024).

Paz-Alonso, P., S. Bunge, and S. Ghetti. (2014). Emergence of Higher Cognitive Functions: Reorganization of Large-Scale Brain Networks During Childhood and Adolescence. Oxford Hand Books.

Pisica, A. I., Edu, T., Zaharia, R. M., & Zaharia, R. (2023). Implementing Artificial Intelligence in higher education: PROS and cons from the perspectives of Academics. Societies, 13(5), 118. DOI: https://doi.org/10.3390/soc13050118 (accessed: 28.04.2024).

Pratik, R. (2021). Artificial Intelligence: A Rising Star of Mobile Technology. Available at: https://blog.intuz.com/artificial-intelligence-a-rising-star-of-mobile-technology/?utm_campaign=AI&utm_medium=Quora-ans&utm_source=Quora (accessed: 30.04.2024).

Rudolph J., Tan S., Tan S. (2023). ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education? Journal of Applied Learning and Teaching. Т. 6, № 1. Pp. 1–22.

Sabzalieva, E., Valentini, A. (2023). ChatGPT and artificial intelligence in higher education: quick start guide. UNESCO International Institute for Higher Education in Latin America and the Caribbean. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146.locale=en (accessed: 30.04.2024).

Samoili et al. (2020). AI WATCH. Defining Artificial Intelligence. JRC Technical Reports. European Union.

Times Higher Education (2023). AI and the university. Available at: https://www.timeshighereducation.com/campus/spotlight/ai-and-university (accessed: 01.05.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-30

Як цитувати

Козій, Н., & Мельничук, Г. (2024). ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ІННОВАЦІЙНА ТЕХНОЛОГІЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ У СФЕРІ ФІНАНСІВ. Збірник наукових праць Державного податкового університету, (1), 34–41. https://doi.org/10.32782/2617-5940.1.2024.5