АДАПТИВНІ МОДЕЛІ ТА МЕХАНІЗМИ ПРОЄКТНОГО ФІНАНСУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВОЄННОЇ НЕВИЗНАЧЕНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2617-5940.2.2025.2Ключові слова:
проєктне фінансування, адаптивні моделі фінансування проєктів, гібридне фінансування, політичний/воєнний ризик, міжнародні гарантії, DFC, EBRD, MIGA, ДПП, фонд перших втратАнотація
У статті досліджено та проаналізовано адаптивні моделі й механізми проєктного фінансування, які набувають критичного значення для забезпечення стійкості підприємницької діяльності в Україні в умовах безпрецедентної воєнної невизначеності. Особливу увагу приділено необхідності інтеграції інструментів розподілу ризиків між публічним та приватним секторами. Дослідження фокусується на трансформації традиційних підходів до оцінки інвестицій, які виявилися неспроможними в умовах систематичного воєнного ризику та масового руйнування капітальних активів, а визначити чинники, які мінімізують фіскальний тиск та сприяють залученню приватного капіталу в критично важливі сектори відновлення. Методологія базується на аналізі емпіричних кейсів (програма «5-7-9%», грантові механізми) та їх критичному порівняльному аналізі з використанням теорії реальних опціонів (ROT) як стратегічної рамки для оцінки управлінської гнучкості (опціони на релокацію, розширення). Також систематизовано світові нормативні вимоги (IFRS, RDNA4) та інституційні механізми ризик-трансферу (MIGA та DFC). Обґрунтовано гіпотезу про пряму пропорційну залежність ефективності фінансування від синергії між державною компенсацією системного ризику та здатністю підприємств до швидкої адаптації. Результати підтверджують, що стійкість бізнесу досягається завдяки двовекторному механізму: централізована абсорбція ризику (MIGA/DFC) надає «зовнішній якір», а механізми децентралізованої гнучкості дозволяють реалізовувати управлінські опціони на рівні підприємств. Емпіричний аналіз показав ефективність державних програм субсидування кредитного ризику та виявив ключові виклики, що дозволило сформулювати рекомендації щодо переходу до механізмів субсидування вартості страхових премій. Наукова цінність статті полягає в обґрунтуванні адаптивної моделі проєктного фінансування, яка інтегрує ROT та інституційний дерискінг, а також у систематизації вимог до інвесторів та прогнозуванні можливих наслідків сучасних моделей фінансування в Україні.
Посилання
Financial Stability Report (June 2024). Kyiv: National Bank of Ukraine. (2024). Available at: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/FSR_2024-H1.pdf (accessed 21.09.2025).
Magwedere M. R., Marozva, G. (2023). Does political risk matter for infrastructure investments? Empirical evidence. Development Studies Research, no. 10 (1). DOI: https://doi.org/10.1080/21665095.2022.2146596 (accessed 20.08. 2025).
U.S. International Development Finance Corporation. Capital Mobilization Impacts Resulting from DFC’s Political Risk Insurance Product: Impact Assessment Report. Washington, D.C.: DFC. (May 2023). 42 p. Available at: https://salo.li/9eF5f0F (accessed 02.09.2025).
Hatice Cigdem Demirel, Wim Leendertse, Leentje Volker, Mechanisms for protecting returns on private investments in public infrastructure projects, International Journal of Project Management, Volume 40, Issue 3, 2022, Pages 155-166. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2021.11.008 (accessed 02.09.2025).
World Economic Forum. Mitigation of Political & Regulatory Risk in Infrastructure: Report. Geneva: World Economic Forum. (2015). 20 p. Available at: https://www3.weforum.org/docs/WEF_Risk_Mitigation_Report14.pdf (accessed 02.09.2025).
Dixit A. K. Pindyck R. The Options Approach to Capital Investment. Harvard Business Review, Vol. 77, No. 3, 1995, pp. 105-115.
Funding and support programs: Dія Business. Available at: https://salo.li/2B49a9D (accessed on 20.08.2025).
Multilateral Investment Guarantee Agency (MIGA). M10 Industrial Park Ukraine. Washington, D.C.: World Bank Group. (2024). Available at: https://www.miga.org/project/m10-industrial-park-ukraine-0 (accessed 05.10.2025).
U.S. International Development Finance Corporation (DFC). Joint Statement on the Establishment of the DFC-MIGA Consultative Group on Political Risk Insurance for Ukraine. Washington, D.C.: U.S. Government. (2024). Available at: https://lnk.ua/Men0JgKNg (accessed 05.10.2025).
AVentures Capital. DealBook of Ukraine: 2025 edition. Kyiv. (2025). Available at: https://salo.li/88c3770 (accessed 04.10.2025).
Lviv Defense Cluster: Official website of LDC. Available at: https://www.ldc-ua.org/ (accessed on 03.10.2025).
єРобота: Miracle Kids has resumed and expanded its clothing and footwear production. Available at: https://salo.li/3dB8E21 (accessed 02.10.2025).
PPP Risk Allocation Tool: 2019 Edition. Transport: Global Infrastructure Hub; in collaboration with Allen & Overy. Sydney: Global Infrastructure Hub, 2019. Available at: https://lnk.ua/geqKnp1N5 (accessed 05.10. 2025).
Collier, P., 2007, ‘Post-Conflict Recovery: How Should Policies be Distinctive?’. Centre for the Study of African Economie., Department of Economics, University of Oxford. 23 р. Available at: https://lnk.ua/be8AW5xV5 (accessed 02.10.2025).
PIIE. (2022). Ukraine’s Wartime Economy and Financial Resilience: Valeria Gontareva. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=tpR9GjGUggY (accessed 02.10. 2025).
Davydenko, N., Hordei, O., Skrypnyk, H., Novytska, O. (2024) Management of capitalization of agro-industrial enterprises. Collection of scientific works of the State Tax University. No. (1). P. 15–23. DOI: https://doi.org/10.32782/2617-5940.1.2024.3 (accessed on 02.10.2025).
IFRS Accounting: IFRS. Available at: https://www.ifrs.org/ (accessed 10.09.2025 р.)
World Bank. (2025). Ukraine Rapid Damage And Needs Assessment (RDNA4) Overview (524 billion US dollars, needs). Available at: https://www.worldbank.org/en/programs/urtf/overview (accessed 0.10. 2025).
National Bank of Ukraine. Financial Stability Report. 1st Half of 2025. Kyiv: National Bank of Ukraine. (2025). Available at: https://bank.gov.ua/admin_uploads/article/FSR_2025-H1.pdf (accessed 02 October 2025).
The «Affordable Loans 5-7-9%» program: since the beginning of 2024, Ukrainian businesses have received 20,325 preferential loans worth UAH 75.9 billion; since the start of the program, 99,300 loans worth UAH 342.8 billion have been issued. Source: Ministry of Economy of Ukraine. Available at: https://lnk.ua/MNjpgDGeE (accessed on 02.10.2025).
Standing with Ukraine, since day one (Key focus areas): European Bank for Reconstruction and Development (EBRD). Available at: https://www.ebrd.com/home/what-we-do/focus-areas/war-on-Ukraine.html (accessed 05.10. 2025).


